DANIEL PANE

SELAMAT DATANG DAN MENIKMATI YANG TELAH DISAJIKAN

Kamis, 09 Maret 2023

BAHAN JAMITA EPISTEL MINGGU OKULI, 12 MARET 2023: JOHANNES 4: 20 - 26

 BAHAN JAMITA EPISTEL
MINGGU  OKULI
Minggu, 12 Maret 2023
JOHANES 4: 20 – 26

MANOMBA DEBATA SIAN NASA ROHA

Pdt. Daniel Bonardo Pane, M.Th.

Patujolo

            Sude do hita tontu hea mangendehon Buku Ende No. 223: 1: “husomba ho Tuhan, tangihon au. sangkapMu ma tongtong pasaut tu au. Lam ganda bahenon i holong ni rohangki. Sai lam gandai, holong tu Ho”. Boha do hita patuduhon parsombaonta tu Debata, unang gabe marisuang parsombaonta tu Ibana ala ndang apala antus pangantusionta taringot parsombaon na songon dia do na dihalomohon ni Debata sian hita. Torop do halak mangantusi molo nunga dipatupa parmingguon, didohoti partangiangan, dipatupa ragam ulaon ni huria, jala dilehon pe saluhut artana dohot gogona tu huria dang pintor boi dohonon naung dihalomohon Debata saluhutna i gabe parsombaonna tu Debata. Anggo pangantusion ni halak Jahudi, parsomobaonnasida do na tutu jala na sintong tu Debata ala diulahonnasida saluhut ruhutruhut ni parugamoon ni Jahudi na masa di nasida. Diantusi nasida do parsombaon na sintong di Debata molo diulahon di bagas joro na adong di Jerusalem, jala halak na marsomba tu Debata na so di Jerusalem ndang na tutu jala ndang dihalomohon Debata. Masa ma haginjangon ni roha partondion (kesombongan rohani) halak Jahudi.

Hombar tusi do turpuk jamita epistel di minggu on. Ima rangkaian panghataion ni Jesus rap dohot parompuan Samaria. Samaria ima huta na disogohon halak Jahudi, jala dipantanghon Jahudi do jonok, pajumpang manang manghatai dohot halak Samaria. Sai diantusi halak Jahudi do anggo halak Samaria ima halak pardosa jala na so jadi parsidohot tu sangkap haluaon na pinatupa ni Jahowa. Marhite parjumpangan dohot panghation ni Jesus rap dohot parompuan Samaria i, diajarhon Jesus do taringot parsombaon na tutu dohot na sintong jala na dihalomohon ni Debata. Asa lam antus hita mangatusi taringot parsombaon i, masuk ma hita tu hatorangan ni turpuk

 

Hatorangan ni turpuk

             Borhat ma Jesus sian luat Judea tu luat Galilea jala ingkon mamolus luat Samaria (Joh. 4: 3 – 4). Dao ni luat Judea tu Galilea hurang lobi 200 km. Adong do nian dalan na asing sian Judea tu Galilea so pola mamolus luat Samaria. Alai anggo turpuk jamita on dibolus Jesus do luat Samaria on. Molo dipaadop parmusuon na masa di halak Jahudi tu halak Samaria tontu gabe sihataan ma na binahen ni Jesus on di angka halak Jahudi, boasa ingkon dibolus ibana huta i? Sahat ma Jesus tu luat Samaria ima di huta Sikar, huta na mardonokhon ladang na nilehon ni si Jakob tu si Josep anakna i (ida. 1 Musa 48: 22 patudos tu Jos. 24: 32).

            Adong ma di huta i sada sumur ni si Jakob (ay. 6) laos disi ma Jesus maradi naung loja sian pardalanan. Hundul ma Ibana di lambung ni sumur i, tar di hos ni ari ma i (tepat di jam 12 siang, di mana kondisi cuaca di wilayah tersebut sangatlah panas). Pajumpang ma Jesus dohot parompuan Samaria na naeng mambuat mual sian sumur i, laos dipangido Jesus ma mual sian parompuan i. Tontu songgot manang sungkunsungkun do roha ni parompuan Samaria i, boasa ma Jesus halak Jahudi mangido mual sian parompuan na sian Samaria, ima apala musu ni halak Jahudi? (ida Joh. 4: 7 – 9). Somal do nian molo halak Samaria marpungu di sumur Jakob i laho mambuat mual di manogot ni ari asa unang mohopan, jala laos di inganan i ma nasida marsaor huhut manghatahatai taringot na ringkot di nasida. Hape anggo parompuan di turpuk on borhat do tu sumur i di hos ni ari, di na so adong dijumpang ibana angka jolma. Tontu adong do na naeng dipabotohon turpuk jamita on taringot ise do parompuan na nidok di turpuk jamita on. Molo dijaha sude na tarsurat di turpuk jamita on (Joh. 4: 1 - 42) tontu idaonta ma anggo parompuan i diantusi do sahalak sipardosa. Parompuan on nunga lima hali mardongansaripe tu lima baoa, jala baoa na di ibana i nuaeng ndang dongannsaripe i dohononna (ay. 17 – 18). Gabe dipapulik jolma di humaliang ma ibana jala ndang adong na mangantoi ibana. Molo borhat do ibana di manogot ni ari mangalap mual di sumur i, gabe sihataan, dipasiding jala gabe dipaila do ibana. Ido umbahen na borhat parompuan i pukul 12 di hos ni ari, jala na pasti dang adong sahalak na jumpang na disi.             Marhite turpuk jamita on, Jesus manghatahatai dohot parompuan pardosa di sumur Jakob. Sai berusaha do parompuan i manghuphupi hadirionna tu Jesus, hape nunga tangkas ditanda Jesus ibana. Laos marhite panandaion ni Jesus di ibana umbahen tangkas ma panandiaonna taringot Jesus marhite pandohanna: “Tuan, panurirang do Ho huida” (ay. 19). Dung ditanda ibana Jesus i, barani ma parompuan i pabotohon holsona ima taringot parsombaon tu Debata dohot taringot mesias, naung dipabagabagahon panurirang di padan na robi.

            Didok ma di ay. 20 taringot parsombaon na somal naung diulahon angka ompunasida, ima di atas dolok Samaria (ida 5 Musa 12: 5 dohot Psalmen 122), hape halak Jahudi mandok ingkon Jerusalem do inganan parsombaon tu Debata. Dolok na nidok ay. 20 ima dolok Gerizim (ida 5 Musa 11: 29; Jos. 8: 33; Panguhum 9).[1] Hata ni parompuan on marharoroan sian perasaan keingintahuannya taringot inganan parsombaon na sintong jala na dihalomohon ni Debata. Mansai ringkot do peranan ni bagas joro (inganan parsombaon) di partingkian Padan na robi dohot Padan na imbaru, ndada holan inganan parpunguan manang parsaoran laho mamuji Debata na disomba jala dipuji bangso i. Bagas joro ima hataridaan parmianan ni Debata di tongatonganasida, hataridaan ni pangaramotion ni Debata. Ido umbahen ditaringoti didia do inganan partangiangan na sintong na marpardomuan taringot didia do hasintongan parmianan ni Debata di Jerusalem do manang di dolok Germizi, ala panurirang do didok rohana Jesus i (ay. 19).

            Dung i didok Jesus ma tu parompuan i di ay. 21 - 24: “porsea ma ho di Ahu inang”. Alus ni Jesus on mangalehon pangantusion na tontu dohot panandaiaon na sintong taringot Jesus. Ndada holan panurirang Ibana songon na di roha ni parompuan i, alai Ibana do tahe dalan, hangoluan jala hasintongan asa tung antus parompuan i mangatusi Jahowa Debata, ndada Debata na dibatasi holan di sada inganan, ndang na dibatasi rupa marhite angka ganaganaan na dibahen ugamo na asing, ndada dibatasi suhatsuhat ni pangantusion manang hasomalan na masa, ndada dibatasi angka aturan na dipamasa angka panggomgom portibi on. Andul sian i do saluhutna jala mangatasi saluhutna do hadirion ni Debata. Singkop situtu do hadirion ni Jahowa ima hamuliaonNa, huasoNa, panggomgomionNa dohot saluhut angka haluan na binahenNa di bagasan Jesus Kristus. i do umbahen didok Jesus: “porsea ma ho di Ahu inang”. Ndada holan gabe sada panurirang haroro ni Jesus tu portibi on, alai marhite Ibana do patar do hadirion ni Debata.

            Na ro ma tingkina, gabe ndang pola be dolok an manang Jerusalem partangiangan tu Ama i (ay. 21). Ama na nidokna dison ima Jahowa (YHWH: Debata Panompa langit dohot tano on, huaso dohot harajaonNa mangatasi saluhut huaso dohot harajaon na adong di hasiangan on; na manggomgom sian hatongtongon sahat tu hatongtongon). “Disomba hamu do na so binotomuna; huboto hami do na husomba hami, ai bangso Jahudi do haroroan i haluaon” (ay. 22).  Sekilas pandang Yesus mengkritik dan menegor sistem peribadahan yang dilakukan oleh orang Samaria. Dipatupa halak Samaria partangiangan di dolok Germizi alai ndang apala tangkas ditanda jala dibotonasida taringot hadirion ni Debata na disomba nasida. Ala holan hasomalan sambing do diulahonnasida parsombaonnasida i. Dipahombar muse tu angka naung masa di halak Samaria naung masa kawin campur tu bangso na so mardebatahon Jahowa.[2] Hata ni Jesus di ay. 22 dipahombar ma tu Jes. 2: 3 ima taringot Sion dohot Jerusalem na gabe hapatean parsombaon ni sude bangso. Marrongoman ma angka bangso ro sian luatnasida nangkok ma tu dolok Sion dohot Jerusalem jala sian i ma didapotnasida pangajarion, uhum dohot hasintongan ni Jahowa Debata, jala i do na dipeop halak Jahudi sahat tu partingkian ni Jesus di turpuk jamita on.

            Di ay. 23 didok: “alai na ro ma tingkina jala nunga ro i nuaeng.” Hata “alai” marlapatan marasing manang maralo tu naung dihatai na salpu (ay. 22). Ro ma tingkina jala nunga ro i nuaeng. Hata i, pabotohon na ro ma tingkina jala nunga ro tingkina dang be dibatasi inganan (dolok Gerizim manang Jerusalem) inganan parmianan ni Jahowa Debata mangaramoti bangsoNa. Halak na martangiang tu Jahowa, Debata ima halak na mian di bagasan Tondi dohot hasintongan ima angka partangiang na tutu tu Jahowa Debata jala songon i dipangido Ama i sian angka sipartangiang. Tondi do anggo Debata (hata Gorik didok: pneuma ho Theos) (patudos tu 1 Musa 1: 2) na marlapatan anggo Jahowa Debata ima Debata na mangolu, na marnida, manangihon jala na patupahon haluan tu sude angka na tinompa. Tondi do Jahowa Debata na so boi dipenjara atau dibatasi holan di sada inganan di sada rupa. Tondi do Jahowa Debata na manggohi saluhut inganan na adong di portibi on, Tondi do Jahowa Debata na manggohi roha dohot pingkiran, Tondi do Jahowa Debata na manggohi saluhut angka na masa. Jala halak sipartangiang ingkon do martangiang di bagasan tondi dohot hasintongan (hata Gorik didok: aletheia). Hasintongan na didokna dison ima hasintongan ni Jahowa Debata, ndada hasintongan ni jolma manang hasintongan na adong di portibi on. Hasintongan ni Debata ima hadirion ni Jahowa, Debata Pargogo na so hatudosan, hataridaan pamarentaon (pemerintahan) ni Jahowa, asi ni roha dohot holong ni roha ni Jahowa.

            Dung didok Jesus di ay. 21 – 24, didok parompuan i mandok Jesus: huboto do, na naeng ro Mesias na margoar Kristus, ia dung ro Ibana, baritahononna do saluhutna i tu hami (ay. 25). Padan taringot haroro ni mesias sahat do tu halak Samaria. Marlapatan ndada holan tu halak Jahudi taringot haroro ni mesias, sahat do tu halak Samaria jala tu sude bangso. Pangantusion halak Israel (Samaria dohot Jahudi) mesias ima sahalak na nimiakhan (diurapi dengan minyak yang khusus, minyak yang khas) gabe sahalak raja, panurirang, manang malim di bagasan ulaon naung ditontuhon tu ibana. Mesias naung dibagabagahon di padan na robi ima sahalak na boi paluahon Israel (Samaria dohot Jahudi) sian panggomgomion ni bangso na manggosagosa parngoluannasida (dalam hal ini adalah kerajaan Romawi) jala sahalak na pinillit ni Jahowa gabe pardengganan parsaoran (padamehon) Samaria dohot Jahudi.

Dung i  didok Jesus ma tu parompuan i: “Ahu do i, na manghatai dohot ho” (ay. 26). Alus ni Jesus di ay. 26 on ima penegasan taringot hadirionNa. Ibana ma Mesias naung dibagabagahon angka panurirang di padan na robi. Hamesiason ni Jesus ndada hombar tu pangantusion ni halak Jahudi manang Samaria. Lobi sian pangantusion ni halak Jahudi dohot Samaria taringot hamesiashon ni Jesus. Jesus i do Mesias. Ibana do dalan i, Ibana do hasintongan i, Ibana do hangoluan. Ndang adong na boi sahat tu Ama i (ima Jahowa) ia so marhite Jesus Kristus (patudos Johannes 14: 6). Jesus do Mesias na paluahon jolma i sian parhatobanon ni dosa dohot soropna ima hamatean salelenglelengna; Jesus do Mesias na padamehon jolma i dohot Debata Ama songon i padamehon jolma dohot donganna jolma; jala Jesus do hagogok ni hadirion dohot sangkap haluaon ni Jahowa Debata.

 

Hahonaan ni Turpuk

            Masuk ma hita tu Minggu Okuli na marlapatan sai tongtong mangaranapi matangku tu Jahowa. Mangaranap do hita mangido asi ni roha dohot holong ni roha tu Jahowa. Marhite turpuk jamita on dipaingot do hita taringot pangaranapionta tu Jahowa songon hataridaan parsombaonta Jahowa. Mangaranap mangido panumpahion ni Jahowa di ngolunta, di na mamolus ragam angka naung dohot na naeng masa di ngolunta ganup. Sai ditumpahi Jahowa ma hita gogo, habisukhon dohot pangantusion na tangkas taringot saluhut pambahenan ni Jahowa di ngolunta. Di minggu okuli on dipaingot do hita tu ende Psalmen 121: 1: “sai mangaranapi do matangku dompak angka dolok: sian dia do ulaning ro pangurupion tu ahu? Laos dialusi di ay. 2: “sian Jahowa Sitompa langit dohot tano on sambing ro pangurupion ianggo tu ahu.

            Marhite turpuk jamita epistol di minggu Okuli on diajarhon do hita ndang tu dolok be hita mangaranap alai tu Jahowa Debatanta do naung patar hadirionna singkop di bagasan Jesus Kristus. mangaranap mangido pangurupion dohot panumpahion di saluhut ingananta be. Mangaranap do hita tu Jahowa Debata mangidohon pandonganion, gogo, bisuk, pangantusion songon i nang angka na denggan sian Jahowa Debatanta, asa didongani, dipargogoi, diparbisuki hita di parngoluanta. Pangaranapionta tu Jahowa ndang na dibatasi di sada tempat, di sada rupa ala dang terbatas anggo Jahowa Debatanta. Hata on ndang na mandok asa ndang ringkot hita borhat tu gareja manang tu parsaoran partangiangan Kristen; ndang na mandok asa padoahon diri sian parsaoran. Alai turpuk jamita on mangajarhon tu hita hadirion ni Jahowa na manggohi saluhut inganan di sude inganan dohot tingki.

            Pangaranapionta tu Jahowa dos do lapatanna i tu parsombaonta tu Jahowa di bagasan Jesus Kristus. Parsombaonta tu Jahowa naeng ma sian nasa roha, unang mardua ni roha, jala unang ganggu. Parsombaonta tu Jahowa Debata ingkon do di bagasan Tondi dohot hasintongan. Margabus do jolma molo didok di bagasan hasintongan do ibana martangiang hape angka gabus, hata manggang dohot hata parbolatbolatan do haruar sian pamanganna; margabus do jolma molo didok martangiang di bagasan hasintongan molo dibaen do angka na so uhum tu angka donganna na gale, jala ndang diharingkothon uhum na sintong; margabus do jolma molo didok martangiang di bagasan hasintongan alai ndang olo ibana marasiniroha tu angka na hurangan. Ala ni i, songon hataridaan parsombaonta na sintong, di bagasan hasintongan ingkon boi do patar manang tarida marhite panghataionta manghantindanghon hasintongan, hatoguan ni uhum, pangurupion, ulaon parasinirohan, jala marsiadu laho patupahon angka na dengan. I do parsombaon na dihalomohon ni Jahowa sian hita. Pos ma rohanta sai diparbisuhi Jahowa ma hita laho patupahon parsombaon na tutu manang na sintong. Amen.

 



[1] Sedikit penjelasan mengenai pertikaian tempat ibadah orang Samaria dengan Yahudi. Kelompok Yahudi dipahami yaitu mereka yang tetap memegang teguh Hukum Taurat dan ikut terbuang ke wilayah kerajaan Babel selama masa pembuangan. Orang Yahudi memandang orang samaria sebagai orang pendosa, yang tidak layak menerima keselamatan dari Allah. Orang Yahudi dipahami sebagai bangsa yang layak disebut umat Allah sebab mereka memegang teguh Hukum Taurat dan perayaan hari besar agama mereka. Berbeda dengan orang Samaria, di mana mereka yang tetap tinggal di Samaria dan telah melakukan kawin campur. Mereka tidak lagi merayakan perayaan agama mereka seperti Paskah. Itulah sebabnya sesudah kembalinya orang Israel dari tanah pembuangan mereka dan kembali ke Yerusalem, mereka sangat yakin bahwa merekalah yang mewarisi janji keselamatan yang diwartakan oleh nabi – nabi pembuangan, dan kondisi mereka pun dipulihkan melalui pembangunan kembali bait suci di Yerusalem. Yerusalem yang dipahami sebagai tempat kediaman Allah hanya boleh dipakai oleh orang Yahudi dan ibadah yang benar adalah ketika ibadah itu dilakukan di Yerusalem karena Allah berdiam di sana. Sedangkan bagi orang Samaria, mereka tidak mengakui Yerusalem sebagai tempat ibadah utama, melainkan mendirikan bait suci yang menjadi pusat peribadahan mereka di dekat Gunung Gerizim. Gunung Gerizim mereka anggap sebagai tempat suci pilihan Allah dan di situlah mereka menyelenggarakan ibadah mereka sendiri. Sebagai kitab suci, mereka hanya mengakui Taurat Musa yang disadur sedikit sesuai keyakinan mereka, yang disebut sebagai "Taurat Samaria". Sedangkan kitab – kitab lainnya tidak diakui mereka sebagai kitab suci. Taurat Samaria disusun kurang lebih pada abad II atau I sM dan pada kitab itulah berisi legitimasi betapa pentingnya gunung Gerizim atau Sikhem sebagai tempat ibadah dan mereka pun menolak Yersusalem sebagai tempat peribadahan yang benar.

[2] Catatan: pernikahan pada zaman Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru tidak hanya penyatuan dua pribadi (laki – laki dan perempuan), tetapi juga berhubungan dengan agama atau kepercayaan yang masing – masing. Artinya jika seorang dari bangsa A dengan agama A menikah dengan seorang dari bangsa B dengan agama B maka seorang dari bangsa A tersebut harus ikut menyembah dengan apa yang disembah oleh bangsa B, demikianlah sebaliknya. Jika dihubungkan dengan Samaria yang telah melakukan pernikahan campur maka Samaria ikut dalam penyembahan allah yang disembah oleh bangsa asing. Hal ini dikenal dengan istilah sinkritisme. Maka YHWH disandingkan dengan Ba’al atau Asyera atau dewa yang lain (bdk. 2 Raj. 17: 29 – 30). Itulah sebabnya Yesus mengatakan: kamu menyembah kepada yang tidak kamu kenal.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar