DANIEL PANE

SELAMAT DATANG DAN MENIKMATI YANG TELAH DISAJIKAN

Minggu, 21 Mei 2017

Jamita Epistel Minggu Rogate, 21 Mei 2017, Kisah Para Rasul/ Ulaon ni Apostel 17: 22 - 31



JAMITA EPISTEL
MINGGU ROGATE
MINGGU 21 MEI 2017
Nas: Ulaon ni Apostel 17: 22 – 31

POS MA ROHANTA
SAI DITANGIHON JAHOWA, DEBATA DO TANGIANGTA!
oleh. Pdt. Daniel Bonardo Pane, S.Th.
Patujolo
            Ulaon na mansai ringkot do di parngoluan ni halak Kristen “na martangiang”. Marhite tangiang do boi panghilalaonta songon dia do jonokta di na mar-Tuhan. Sipingkiron do sinuaeng molo adong halak Kristen tarlumobi naung matua mandok: “ndang huboto na martangiang”, manang “nunga malas au di na martangiang”, dohot lan ragam sidalian asang unang disuru martangiang ibana. Tangiang ima sada sian panombaonta tu na itahaporseai. Alai andorang itaulahon panombaon i, mansai ringot do hita mananda ise do na itasomba, so tung itasomba sisombaon marhite tangiang alai ndang itatanda ise do na itasomba i. laos on ma parasingan ni tangiang manan panombaon ni halak Kristen naung mananda taringot tu ise do ibana martangiang, jala tangkas panandaionna marhite haporseaonna ise do na manangihon tangiangna i. aha do hadomuan ni turpuk jamita on hombar tu hatoranan di patujolo jamita on? Tangkas ma itapaihutihut hatorangan ni turpuk jamita di Minggu Rogate on.

Hatorangan ni Turpuk
            Turpuk jamita epistel di minggu Rogate on, ima taringot pangajarion ni si Paulus di Aten (Athena), ima sada huta na mansai balga jala ibukota ni luat Junani (Greece). Ditanda do huta Aten on ima huta haroroan ni angka na bisuk (filsuf) na patandahon taringot ragam parbinotoan di parngoluan on (isarana: Socrates, Plato, Aristoteles). Laos di huta Aten, ragam do sisombaon ni halak Gorik hatiha i, isarana dewi Athen (dewi kebijaksanaan terkhusus dalam hal perang), molo hatiha i (agama bangsa-bangsa kuno) sai dibahen bangso i do goar ni debatanasida hombar tu haringkot ni parngoluannasida (isarana, ringkot nasida udan dibahen nasida do goar ni debata i, debata ni udan (dewa hujan/ kesuburan), diida nasida na ringkot mataniari dibahen nasida goar ni debata i debata ni mataniari (dewa matahari/ cahaya). Hinorhon ni na mansai gomos do nasida di ruhutruhut ni parugamoonnasida, sahat do dibahen nisida pelean tu debata na so tinanda, ima angka debata na so adong diboto goarna (Agnostos Theos (Allah yang tidak dikenal)) asa sude angka debata na adong di portibi on parsidot di pameleannasida i. Sai marsomba jala martangiang huhut mangalehon pelean do halak Aten i tu debata na so ditanda nasida i. jala dibahen halak Aten do sada langgatan ni pelean tu debata na so ditandanasida i.
            Disurathon si Lukas do angka na masa uju naung jongjong huria na parjolo (Kristen mula-mula) asa ganup na manjaha buku Ulaon ni Apostel on nang songon i si Theopilus (Ul. Apostel 1: 1) mangantusi jala marnida hiras ni roha (semangat/ keberanian) ni angka apostel di na laho pararathon Barita na Uli, Barita Haluaon marhite Jesus Kristus, Tuhan i nang pe ragam angka hamaolon manang angka sitaonon na songgop uju i. nang pe ingkon hamagoan hosa angka apostel hinorhon ni pangajarion dohot Barita na uli na pinasahatna, ndang na gabe mandele manang gale pardagingon nang partondion nasida di na laho mambaritahon Barita na Uli i.
            Sahat ma barita na uli on tu halak Aten na binoanhon ni si Paulus. Andorang so sahat si Paulus tu Aten, marbarita na uli ma si Paulus di huta Tessalonik dohot di Beroa (75 km. sebelah barat Tessalonika), jala sahat ma tu luat Aten. Dijamitahon si Paulus do taringot Jesus Kristus, naung hehe sian angka na mate. Alai suhar do di angka na deba jamita ni si Paulus ala maralo tu pangantusion ni angka pangajari na adong disi, ima Epikurus (ajaran yang menekankan usaha manusia untuk menggapai kebahagiaannya sendiri dan menghindari berbagai rasa sakit) dohot Stoa (ajaran yang menekankan manusia untuk menyatu dengan alam, sehingga alam akan mengatur kehidupan manusia. Manusia hanya menjalani kehidupan sesuai dengan alam, dengan kata lain ajaran Stoa menekankan “kodrat”/ nasib) (ay. 18). Laos dialap sian horong ni Epikurus dohot Stoa ma si Paulus laos diboan ma tu Areopagus, ima parrapoton ni angka na sangap jala angka natuatua na mangantusi jala na tangkas manjaga adat dohot uhum ni halak Aten. Dijou nasida do si Paulus laho patangkashon dia do pangalaho ni jamita na jinamitahon ni si Paulus i (Ul. Apostel 17: 16 – 21).
            Ianggo turpuk jamita on ima alus ni si Paulus taringot sungkunsungkun ni Areopagus (ay. 22 – 31). Dipatujolo si Paulus do mangalusi i marhite taringot haporseaonnasida di pardebataonnasida i (halak aten), laos dipatorang si Paulus do taringot parsombaonnasida i tu angka debata ni halak Aten tarlumobi na mambahen langgatan tu ‘Debata na so tinanda”. Hata ni si Paulus di ayat 22 – 23 turpuk jamita on marlapatan ma ianggo halak aten sai marsomba jala mamele do tu debata na so tinandanasida. Parsombaon tu na so tinanda marlapatan parsombaon na so umboto adong manang so adong; mangolu manang mate; marnida manang na so marnida; manangihon manang so manangihon; jala disi adong ma gombaron na so pasti ise do na disombanasida i. boi do parsombaon sisongon i hinorhon ni sada pangajarion taringot hagogoon na so tarida, jala na tarida i boi na so toho molo niida sian na so tarida (bdk. Ajaran Aristoteles mengenai dunia ide, dalam ajaran Aristoteles diajarkan apa yang kita lihat ini adalah semu dan fana sedangkan dunia ide, dunia yang tidak dapat dilihat adalah kebenaran sejati yang bersifat kekal. Tetapi Aristoteles tidak menjelaskan apa maksud dengan dunia ide. Serta ajaran filsafat metafisik, yang mengajarkan bahwa ada satu kekuatan yang melebihi segala kekuatan yang ada dan tidak diketahui apa serta siapa itu. Dalam filsafat metafsik ini mucul ajaran causa prima: ada penyebab segala sesuatu, namun apa dan siapakah prima segala sesuatu termasuk siapakah pencipta bumi, pencipta segala sesuatu dan segala dewa yang ada).
             Laos dipatorang si Paulus ma taringot hadirion ni Jahowa Debata hombar naung nihaporseaonna i. di ay. 24 – 28 dipatorang do taringot huaso dohot hamuliaon ni Jahowa Debata na so boi dipatudos dohot angka debata ni Atena. Dijamitahon si Paulus taringot holong ni roha ni Jahowa Debata dohot hatigoranNa i jala Ibana do manggomgom sude saluhut harajaon na di portibi on. Haroroan sian Ibana do hosa hangoluan tu saluhut na margulmit di portibi on songon i di halak Jahudi dohot di halak Aten. Laos hombar tu tangiang dohot ende ni halak atena taringot ise do mual jala ise do mula ni hangoluan? Marhite jamit ni si Paulus on taralusan ma saluhutna nang songon i mangalusi angka pangajarion causa prima, taringot asal jala mual ni saluhut na nasa na adong, ima Jahowa, Debatanta. Laos ido umbahen didok si Paulus ai sabangso do hita dohot Ibana. Jahowa, na so tinompa ni jolma jala na so tinompa ni angka debata ni bangso. Marbalik sian angka debata manang ganaganaan na ditompa tangan ni jolma jala jolma i sandiri do na mambahen goarna hombar tu haringkot ni ngoluna. Alai Jahowa Debata, Ibana do manompa saluhutna jala disarihon do sude angka na ringkot di jolma i. Jahowa, Debata na mangolu jala di Ibana do hatongtongon salelengna. Molo Jahowa do Debata na mangolu, marlapatan ma i na ditangihon do hita molo na joujou Ibana, jala manang ise na manjou GoarNa sian nasa ias dohot hibul ni roha di ganup inganan dohot di ganup tingki disi do Ibana rap dohot ibana.
            Antong molo songon i, sabangso do ganup jolma di portibi on nang pe marragam be luatna, hatana, dohot hasomalanna. Hata sabangso dison martudutudu do i tu Sabangso di bagasan harajaon na manongtong, ima Harajaon ni Jahowa, Debata na manongtong i. antong molo songon i, rap sian Ibana do hita jala rap na tinompaNa ganup jolma di saluhut bangso di portibi on, sai unang be marguru jala marsomba dohot martangiang hita tu angka ganaganaan ala ndang dos jala ndang na boi i dipasuman dohot Jahowa, Debata. Ndang na gabe dos manang suman Jahowa tu angka debata na ditopa sian sere, perak, manang batu na pinandean jala piningkiran ni roha ni jolma (ay. 29). Molo pe na uju i dipaotooto angka na masa on halak Aten dohot hita na porsea, dipaotooto marhite angka haulion dohot hisaphisap ni daging on na manjou hita tu parsombaon tu angka na so tangka itaboto adong manang so adong; mangolu manang mate. Di tingki saonari, dibaritahon do tu hita saluhutna tingting hamubaon ni roha (ay. 30). Haruar jala hehe sian haotoonna i, ditadinghon ma hasomalon dohot parsombaon na so marimpola i. didapothon ma asi ni roha na sian Jahowa, ima marhitehite pangaramotion dohot pandonganionNa di ngolunta be. Nunga ro be tingkina Ibana patupahon paruhuman marhite asi ni roha dohot basabasaNa patandahon tu hita sada dalan tu hamubaon ni roha, ima marhite Jesus Kristus (ay. 31). Tung na so boi do jolma i marguru tu gogo dohot parbinotoanna laho manjalo basabasa dohot asi ni roha ni Jahowa di hamubaon ni rohana. Marhite Jesus Kristus, naung hehe sian na mate marhite huaso dohot hamuliaon ni Jahowa boi ma sada kepastian jala jaminan tu hita tung na so jadi ditulak Jahowa ganup na ro tu Ibana marhite Jesus Kristus, Tuhan i.

Hahonaan ni Turpuk
            Nuaeng sahat ma hita tu hahonaan ni turpuk. Adong do na ringkot putihononta sian hatorangan ni turpuk jamita on, ima:
-          Tung na so jadi hita ganggu taringot Jahowa, Debata na itahaporseai marhite Jesus Kristus Tuhan i. ndang songon debata angka jolma na mardebatahon gogona, huasona, artana, debata na sian batu, sere, perak dohot angka lan na asing na boi dipardebatahon sian na tinompa ni Jahowa. Jahowa, Debatanta do Debata na mangolu, jala na manongtong do ianggo harajaonNa. Molo pos do rohanta tu Jahowa, Debatanta, pos ma rohanta sai ditangihonNa ma tangiangta. Ndang adong tangiang na so ditangihon Jahowa nang pe marragam alus ni tangiangta i. isarana “Olo”, “ndang”, manang “Paima”.
-          Sai pos ma rohanta di na martangiang hita. Tangkas ma hita mananda jala tangkas ma hita mangantusi jala manghaporseai tu ise do hita martangiang? Jotjot do jolma martangiang alai ndang diboto jala ganggu do ibana tu ise do hasahatan ni tangiangna i. sai didok do hata ni tangiangna, dilompit do tangan jala unduk do simanjungjungna alai ianggo rohana ndang na tutu tu Jahowa Debata. Martangiang do ibana manjouhon goar ni Jahowa Debata alai ianggo rohana tu hadatuon dohot sahala manang sumangot ni na mate, nang songon i tu artana dohot hadirionna. Ganggu do rohana disi.
-          Molo tangkas do hita mananda jala manghaporseai Jahowa, Debatanta marhite Jesus Kristus, aha ma nuaeng sihabiaranta molo ditodo gabe manguluhon tangiang. Tangiang di keluarga, tangiang di punguan partangiangan dohot lan ulaon parsombaon haKristenon na asing. Marhite tangiang do hita paboahon na di rohanta on. Sai unang marusaha hita manghatahon na so tutu di tangiang ai nang pe so didok nunga jumolo Jahowa mamboto na di rohanta. Na naeng niida marhite tangiang ima boha do hita pasahathon na di rohanta on sian ias dohot tulus ni roha. Pos ma rohanta, holan marhite Jesus Kristus do hita pasahathon sude angka tangiangta tu Jahowa Debata. Alai naeng ma pos rohanta pasahathon tangiangta i unang ma marganggu ni roha. Amen.
























Tidak ada komentar:

Posting Komentar