DANIEL PANE

SELAMAT DATANG DAN MENIKMATI YANG TELAH DISAJIKAN

Sabtu, 23 Agustus 2014

Bahan Jamita Minggu X Trinitatis, 24 Agustus 2014



BAHAN JAMITA
MINGGU X TRINITATIS
Minggu, 24 Agustus 2014
Ev.: Rom 12: 1 – 8; Ep.: Jesaya 51: 1 – 6; S.Patik: Pilippi 4: 6
oleh: Pdt. Daniel Bonardo Pane, S.Th.

PASAHATMA PELAN NA TUTU TU JAHOWA!
Patujolo
            Nunga torop be jolma naung gabe antipati maradaphon halak Kristen. Sikap antipati on boi idaonta 2 ragamna: (i) radical antiphaty: ima parange antipati na manggosagosa jala na pasiaksiakhon halak Kristen marhitehite fisik. (ii) silent antiphaty: ima parange antipati na mambahen panggosagosaon manang pasiaksiakhon marhite psikologis, dohot angka aturanaturan na mambahen susa halak Kristen. Jala nunga torop be halak Kristen sandiri naung apatis taringot tu haKristenon. Nunga mardosdos diida taringot haKristenon, boi ma i sian dongan Kristen (marhite angka parange ni halak Kristen na sai tongtong ro mandohoti parmingguon manang parhuriaon na so suman manang dang dos songon di haKristenon), manang sian na masa tu ngoluna (mangalapati haKristenon holan tu hasonangan di ngoluna).
Boha do haKristenonta nuaeng?  Aut sugari disungkun tu hita huria Kristen saonari, aha do hasurunganta di ngolunta sian ngolu ni na so Kristen? Manang aha do hasurunganta parhalado ni huria, manang na ringgas marminggu sian halak na so parhalado manang na so hea marminggu? Torop do halak Kristen mangantusi ulaon haKristenonna (hadaulaton = peribadahan) holan naung piga godang angka na dilehonna di huria i (target, hamauliateon, pelean, dohot lan na asing). Molo itaetong sude angka peleanta na itapasahat tu adopan ni Jahowa marhite huria-Na, nunga sadia godang do saluhutna? Jala saluhut na itapasahat i, naung tuk do i mangimbangi angka pasupasu na pinasahat Jahowa di ngolunta on? Ingkon patar do antusanta, ndada hinorhon ni godang ni pelean i patandahon hita na mar-TUHAN, manang ndada hinorhon ni godang ni pelean na itapasahat i gabe marlomolomo na mar-TUHAN marhite huria-Na. Marhite surat ni si Paulus on, diajarhon do hita taringot aha do peleanta na tutu na boi itapasahat di bagasan ngolu ni hadaulathonta (hidup peribadahan kita).

Hatorangan ni Turpuk
            Apostel Paulus manongoshon suratna tu huria na mian di Rom. Didapot si Paulus barita taringot angka na masa tu huria (halak Kristen) na mian di Rom sian halak Kristen na di Rom na ro tu Korint, inganan panuratan ni surat on. Molo itajaha Rom 16: 22, na panurat turpuk on surat on ima si Tertius.[1] Marhite surat on, Paulus mamodahon halak Kristen asa boi mamboto parange na songon aha dona ingkon adong di halak Kristen. Nang pe di ragam angka hasusaan manang sitaonon sian panggomgomion di masa i,[2] dohot halak Kristen na sian Jahudi. Hombar tusi ma Apostel Paulus manongoshon suratna on mamodai jala paingothon parange ni halak Kristen na tandi manang marhasurungan sian halak na so Kristen.[3]
            Di ayat 1, “diapoi Apostel Paulus do halak Kristen na di Rom marhitehite asi ni roha ni Debata”. Paulus mangasahon asi ni roha ni Debata do mangapoi halak Kristen, ndada alani hamaloon, hapistaran, manang parbinotoanna, alai marhitehite asi ni roha ni Debata.[4] Pasahat ma dagingmuna[5] bahen pelean[6] na mangolu, na badia, na hinalomohon ni Debata; ima hadaulaton ni na marroha[7]. Hata ni si Paulus on mangapoi huria Kristen na di Rom asa pasahathon hadirionna (tubuh, jiwa, roh) gabe pelean na mangolu. Adong lapatan haundukhon na polin tu Debata, ima mian dibagasan hata nang aturan ni Debata, , pelean na marasing sian angka pelean na dipele tu debata sileban (ida 1 Korint 8: 1 – 11).  Ai ido hadaulaton na marroha manang hadaulaton (peribadahan, kepatuhan) tu Debata Jahowa, ala ampuna-Na do hita marhite Jesus Kristus.
            Antong molo songon i, ingkon adong do hasurungan ngolu ni halak Kristen sian halak na so Kristen. Alani i, Paulus mandok: unang gabe sarombang[8] dohot portibi[9], gabe imbaru, jala ido na tau manimbangi lomo ni roha ni Debata, ima na uli, na hinaloshonna dohot na sun denggan (ay. 2). Di ayat 2 on Paulus mansai tegas mangapoi asa unang gabe dos halak Kristen tu portibi on, portibi na gok roha na mangalo tu hata ni Debata. Alai gabe imbaru marhitehite ngolu na imbaru[10] dung muba pingkiranmuna.[11] Ndada rupa manang pardagingon na siubaon, alai pingkiran (mind set) tu harajaon dohot hamuliaon ni Debata na manongtong. Asa tau manimbangi[12] lomo ni roha ni Debata, ima na uli, na hinalashonna dohot na sun denggan. Manimbangi lomo ni roha ni Debata ima marhitehite hata dohot angka pambahenan ni Debata di tonga ragam angka na masa di portibi on. Marhite ayat on Paulus mangapoi halak Kristen tu parpunguan Kristen songon sada huria (bukan satu pribadi), sada pamatang ni Kristus asa rap marsipodaan, marsiapulan, marsituturan mangadopi angka na masa hombar tu hata ni Debata. Hata ni Debata ndada songon bungku ni uhum (kitab hukum), alai patandahon dalan hangoluan, hasintongan, daohot hatigoran asa boi masuk tu hangoluan i.
             Diulahi si Paulus do mula ni ayat 3 on sian ayat 1, marhite asi ni roha ni Debata do ibana mangapoi huria i. laos dipaingot asa unang torbang dirajumi hamu dirimu, lobi sian na patut, alai intap ni na tama ma parrohaonmuna. Marhite ayat on Paulus manosohon asa huria i boi mangarajumi dirina (menguasai diri), ganup marguru tu godang ni haporseaon na tinurpukhon ni Debata[13] tu ibana. Godang ni haporseaon dison ndada songon pangantusionta piga godang tu sada an, piga godang tu sada on. Alai tu aha na boi tolap dibahen angka na denggan hombar tu Debata di tongatonga ni parsaoranna, gabe pasupasu tu humaliangna, jala ndada mambahen susa angka donganna.
            Ayat 4 – 8 ima hatorangan udutni ayat 3 taringot parsaoran ni huria i songon pamatang ni Kristus, torop do ruasna. Pola do digombarhon si Paulus huria i, songon pamatang ni jolma, sada do pamatang (tubuh/ Yun: soma) alai ragam do ruasna hombar tu na boi diula ruas i. Tung na so tolap do mata manendang, manang maniop, tung na so tolap do sipareon laho manjama, manang marpingkir, ala nunga adong tugas na be hombar tu na boi bahenonna, alai ingkon do gabe pelean na mangolu saluhutna i tu Jahowa, manang gabe sada tanda haundukhon mian di bagasan aturan manang hata ni Debata.

Apikasi Tologi
            Marhite hatorangan ni turpuk, mulak ma hita tu sungkunsungkun di patujolo. Marhite turpuk on naeng ma pita hita mananda haKristenonta di tonga ni ngolunta on. Loja hita mangulahon panghobasion, martangiang, marminggu, dohot godanggodang pasahathon pelean, alai molo patubuhon ginjang ni roha, gabe marlomolomo di huria i, manang ndang adong haundukhon tong do i ndang marlapatan.
            Itapasahat ma pelean na tutu, ima sude hadirionta (tubuh, jiwa, roh) gabe ginomgoman ni Jahowa, marparange ma hita songon halak naung dipaimbaru marhitehite Jesus Kristus, jala na gok Tondi Parbadia di ngolunta. Unang be dos antong parangenta sian parange ni portibi on, manang unang umjorbut parangenta sian portibion. Mansai lungun do roha molo adong mandok, “jolma dope hita, di portibi dope hita mian”, na boi mempersilahkan asa mangulahon dosa, manang mempersilahkan secara sengaja atau tidak mangoloi hisaphisap ni daging gabe lupa manang gabe maralo tu na dihalomohn ni Debata. Jahowa, Debatanta marhite Jesus Kristus tidak mentolerir atau memaklumi parange manang pola pikir na sisongon i. Ngolu ni haKristenon ima ngolu na marhasurungan. Marhasurungan do asi ni roha ni Jahowa tu na niasianNa sian halak na so niasiaNa, antong hita pe ingkon marhasurungan do parangenta nang pe mian hita di portibi on. Hita naung ditobus marhite Jesus Kristus, boi ma dohonon halak pardisurgo (orang sorgawi, warga sorgawi) na mian di portibi on, asa boi idaon ni jolma na asing taringot haKristenonta, jala boi ma tarjou nasida. Sikap apatis mannag antipati marganti gabe sikap panombaon na polin tu Debata Jahowa.
            Ngolu ni haKristenon ima ngolu parsaoran dibagasan sada pamatang ni Kristus. Sada do pamatang alai torop do ruasna. Ruas na boi mangulahon angka ulaonna hombar tu tolap na boi diula. Alai unang ma gabe patubuhon ginjang ni roha partondion (kosombongan rohani), alai gabe pelean na tutu ma i songon tanda hamauliateon ni rohanta, jala parsombaonta tu Debata, na mamintori hita marhite Jesus Kristus. Gabe sada ma ruas ni huria i di bagasan pamatang ni Kristus. Itaulahon ma nasa ulaon na boi itaula di ragam angka profesi di bagasan roha na serep, jala di bagasan hadaulaton (peribadahan) na marroha. Hadaulaton ndada na di ari minggu, manang di huria, alai ngolunta pe ima dalan hadaulaotn (hidup ini adalah ibadah). Hadaulaton na polin pasahathon dirina gabe ampuna ni Debata Jahowa, marhite Jesus Kristus. Itapelehn ma pelean na tutu jala na tama ima haundukhononta tu Ibana na mamaumasu hita jala na paluahon hita marhite Jesus Kristus. Amen.


Angka Ende Huria:
  1. 9: 1, 3 – 4
  2. 432: 1 – 2
  3. 467: 2 – 3
  4. 216: 2, 5
  5. 248: 1.....
  6. 262: 2, 4
  7. 206: 1..........


[1] Tertius adalah sekretaris khusus Apostel Paulus, yang menuliskan apa yang dikatakan Paulus kepada orang Kristen di Roma (Samuel Benyamin Hakh, Perjanjian Baru: Sejarah, Pengantar, dan Pokok – pokok Teologinya, Bandung: Bina Media Informasi, 2010: hlm. 201 – 210)
[2] Menurut pendapat beberapa tokoh Perjanjian Baru, surat ini dituliskan sekitar tahun 53 – 56 atau tahun 57, yaitu masa pemerintahan Kaisar Nero (kaisar yang memerintah Kekaisaran Romawi pada tahun 53 – 68). Kaisar Nero yang dikenal kaisar yang paling kejam dari semua kaisar yang memerintah Kekaisaran Romawi pada masa Kekristenan mula-mula (waktu Kekristenan pada masa kehidupan para rasul). Kaisar Nero yang terus menyiksa kejam jemaat Kristen di seluruh kekaisarannya khususnya di Roma, serta yang menuduh jemaat Kristen membakar kota Roma, yang sesungguhnya Kaisar Nero yang membakar. Tuduhan ini merupakan fitnah supaya jemaat Kristen disiksa atau bahkan dibumihanguskan.
[3] Tidak lagi membedakan Jemaat Kristen non Yahudi atau Kristen Yahudi. Akan tetapi Surat ini ditujukan kepada seluruh umat Kristen yang berdiam di kota Roma.
[4] Bahasa Yunani : των οικτιρμων (ton oiktirmon)(belas kasihan, rasa kasihan) = sesuatu pengangkatan dari sesuatu yang tidak dianggap, hina menjadi yang dikasihi. Bukan karena perbuatan atau apa yang diberikan dari yang dikasihi, tetapi inisiatif yang mengasihi. Dalam hal ini yang mengasihi adalah Allah, Bapa melalui Yesus Kristus.
[5] Dalam bahasa asli disebutkan dengan kata  ta. sw,mata  (ta somata), yang berarti tubuh. Bukan dikatakan daging (sarx = sax). Tubuh mencakup 3 bagian penting: Tubuh, jiwa, dan roh. Bagian ini disebutkan dengan istilah pandangan Trikhotomi. Pandangan trikhotomi marupakan andangan ini berdasarkan pada pengertian bahwa, Allah menciptakan manusia, dengan memberikan tiga unsur utama di dalam diri manusia yaitu tubuh, jiwa dan roh. Sebagaimana juga dalam pandangan para filsuf Yunani, memandang bahwa tubuh, jiwa dan roh adalah satu kesatuan, yang ada dalam manusia yang hidup.
[6] Persembahan dalam bahasa Yunani: parasth,shte( (parastesete) yang dituntut pengabdian kepada seorang raja, dan penyerahan secara totalitas kepada seorang raja. Ada sikap bagaikan seorang hamba terhadap tuannya.
[7] Dalam bahasa Yunani disebutkan: logikh: (logike) yang berarti sejati, yang sesungguhnya,
[8] Dalam bahasa Yunani: summorfo,nesqe yang berarti sepola, serupa betul
[9] Tidak dikatakan dengan kata kosmoV, tetapi menggunakan kata aiwn (aion), yang bararti dunia yang penuh dengan keberdosaan, hawa nafsu, sikap yang menentang perintah Allah.
[10] Hidup yang telah dipenuhi oleh Roh Kudus, hidup yang  telah ditebus.
[11] Pikiran atau pola pikir menentukan apa tujuan hidup manusia itu. Pola pikir orang Kristen adalah perintah dan aturan Allah menuju kemuliaan Kerajaan Allah, sedangkan pola pikir dunia (aion) adalah kehormatan, kekayaan dan kerajaan dunia yang bersifat fana (tidak kekal), yang pada kenyataan nyata dalam perbuatan atau perilaku hidup.
[12][12] Yunani:  dokima,zhte  (kata dasar: dokima,zein) yang berarti memeriksa, menguji
[13] Yang berarti talenta, atau kemampuan atau kelebihan yang dimiliki dan dapat dirasakan oleh masyarakat sekitar atau persekutuan menjadi berkat. Tidak menimbulkan kesombongan, tetapi menimbulkan kerendahatian, dan ketaatan serta pengabdian kepada Allah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar