DANIEL PANE

SELAMAT DATANG DAN MENIKMATI YANG TELAH DISAJIKAN

Rabu, 23 Januari 2013

Jamita/ Khotbah, 10 Maret 2013



BAHAN JAMITA
MINGGU LETARE
10 Maret 2013
Ev: Lukas 15: 11 – 32; Ep: Psalmen 63: 1 – 8 
Pdt. Daniel Bonardo Pane, S.Th.

Mulak Ma Hamu Tu Debata
Ama Parasi Roha Na Sumurung

Patujolo
Nunga jotjot turpuk on dijamitahon di ulaon ni haKristenon manang punguan Kristen, jala nunga adong na mambahen songon peran hombar tu turpuk on. Alai mansai maol dope jolma manghangoluhon taringot tona na pinasahat di turpuk on. Dipatandahon di turpuk on, na adong sada ama na satia paimahon ianakhonna mulak. Nang pe laho ianakhonna i, jala ndang patut taruli be tu angka ugasan na di jabu i be, ala nunga dipasuda angka upana, jala na so patut hian be taruli di basabasa, alai ala asi ni roha ni amana, mago do saluhutna angka pangalaho ni ianakhonna, jala dilehon do lumobi sian na so dipingkiranna hian.
            Songon ama i ma umpama tu Debata dibahen Jesus. Mansai satia do Debata paimahon hita, angka na jolma na sai jotjot marpangalaho jat di adopan ni Debata, na taruli hamatean hian jala dang taruli be tu tumpal hangoluan i, alai ala asi ni roha ni Ama i, gabe taruli ma hita hangoluan i. Jala patar do i di bagasan diri ni Jesus, singkatta manaon hamatean salelenglelengna, asa taruli hita tu hangoluan, laos i ma boi hita marhiras ni roha manopot Ama i. Sai mulak, sai mulak, ho parjalang i.

Hatorangan
Turpuk Jamita on ima umpama ni Jesus taringot sahalak ama na satia tongtong manghaholongi ianakhonna. Mula ni turpuk on, ro do sianggian manjalo sinamot manang tohap na sian arta ni amangna. Somal do i di halak Israel, molo adong ianakhon di sada keluarga, apalagi keluarga na mora, adong do parsagi ni arta tu ianakhonna i. Laos ido na masa di turupuk on, nang pe amana i dang marujung ngolu dope. Laos dilehon amana i ma tohap ni sianggian i tu ianakhon sianggianna i.
Dungi, digadis anak sianggian ma parbagiannna i, jala laho ma ibana mangaranto tu luat na dao. (ay. 13). Dipasuda ma disi tuhor ni parbagianna i, dipansuasaehon tu angka hisap-hisap ni dagingna (berfoya-foya), gabe suda ma sude jala pogos ma ibana jala anturaparon. Masa muse ma haleon potir di luat i, diluui ibana ma ulaonna asa boi mangan. Molo tabereng di ay 15, gabe marmahan babi do ibana, na patuduhon ia anak sianggian i tu ruar ni Israel do ibana mangaranto, ai molo di bangso Israel dang adong halak marmahan babi. (haram do babi di halak Israel). Tung mansai porsuk di ditaon ibana disi, pola do disangkapi ibana mangallang ampas ni indahan ni babi  i, alai tong dang adong na mangalehonsa tu ibana (ay. 16). Sada parngoluon na mansai kontras, molo dipatudoshon tu tabo ni parngoluonna uju di bagas ni amana na jolo, lomona mangan dohot modom, dang adong na hurang di ngoluna. Hape nuaeng dihilala ibana ma hinaporsuk ni ngolu na manjo-anjo di luat ni halak.
Alani haporsuhon i, gabe tubu ma rohana mulak tu jabu ni amana, alai ndang dihirim ibana be songon sahalak ianakkon na berhak di bagas dohot arta ni amana, alai gabe anak gajian nama dihirim rohana di bagas ni amana i (ay. 19). Di bangso Israel, naginoaran halak gajian tung mansai na lea do i, tumagon dope gabe naposo (budak atau hamba) sian halak gajian. Ai molo naposo, dirajumi dope i songon bagian ni keluarga ni induk somang, alai molo halak gajian ndong dianggap nasida songon i. Alai molo tung pe songon i, naung rade do ibana manjalo asal ma boi mangan.  Alai, molo tajaha di ay. 20…du, di luar dugaan do panjangkonon ni amana i tu ibana, pintor ditomu, dihaol jala diumma amana i do ibana. Jala dipatupa ma pesta penyambutan na mansai balga ala nil as ni rohana, jala didok “Ai naung mate do anakkon gabe mangolu; naung mago ibana, gabe jumpang muse.”.
Ndang na so diboto amana i pangalahona, dohot angka arta naung suda dipansuasaehon ibana, alai ala holong ni rohana tu anak na i, gabe dihukkupi i do angka pangalaho ni anakna na so hasea i. Ai nungga mansai leleng amana i paima-imahon hamumulak ni anak nai. Jala ala ni las ni rohana dilehon ma tu ibana ulos na dumenggan songon symbol ni hasangapon, tintin tu  tanganna songon symbol ni hak dohot huaso, dohot sipatu tu patna songon symbol ni par-ianakhon-on.

Refleksi - Teologis
  • Molo tabereng konteks ni umpama on, Amana i, ima gombaran ni Debata, Ama parholong roha i, jala anak sianggian i ndanda holan na manggombarhon angka pardosa, na mandao sian lomo ni roha ni Jahowa, jala na mangulahon na disogohon Jahowa, jala angka na sai holan marpanghusandean tu dirina dohot gogona dohot artana sambing. Jala songon halak pardosa na mansuasaehon angka silehon-lehon ni Debata dibagasan ngoluna, dipangke i laho mangoloi angka hisap-hisap ni portibion, gabe mago ma ibana jala madabu tu haporsuhon. Alai na rade do Debata manjangkon hita dibagasan las ni roha, molo olo hita mulak tu Ibana. Alai ndada holan i, molo mangida muse tu parsitaonon ni si anggian boi do i manggombarhon angka halak na pogos, na mapitung, na pangpang, na anturaparon, na huliton, rakayat jelata, dna. (Na digoari angka halak Parise dohot Siboto surat do nasida halak pardosa ), Angka sijalo beo, halak sileban (kafir). Ima angka halak na targoar kaum marjinal, alai gumodang do sian nasida na dijangkon Debata marhite anakNa Jesus Kristus. Diboto Debata do nasida angka pardosa, diboto Debata do boha ngoluna nasida na sai mangoloi hisap-hisap ni portibion. Alai, taida ma balga ni holongNa i do na manghukkupi saluhutna i. Marhite holong ni Debata na so hatudosan i, gabe olo manjangkon angka halak pardosa.
  • Sada bangko sian jolma na tinompa ni Debata ima ndang olo mahap rohana (puas), sai na hurang gok do tongtong di ngoluna. Dimulana i, sonang do jolma i manjalo na pinatupa dohot na niaturhon ni Debata, alai ro ma sibolis i manggoit roha ni jolma i, gabe manggunjal ma rohana. Gabe tubu ma pangarimangrimangion di rohana, molo boi do dos dohot Debata, boasa ndang niulahon. Ima sibonsiri umbahen na gabe memberontak jolma i tu Debata gabe madabu tu bagasan dosa. Bangko ni jolma na parjolo i, sai turunhon do tongtong tu pinomparna mambahen jolma i ndang marna mahap rohana di ngolu on. Lalap sai hurangan, hurang gok jala hurang singkop. Nang pe nian nunga tung godang pasupasu ni Debata na jinalona, sai tongtong dope hurang gok jala hurang singkop. Ala ni ido, umbahen na sai loja marsiadu tongtong jolma i manjalahi di ngoluna, anggiat tung gok jala singkop nian, hape sai didusdus mangadu tu jolo, sai tong ndang mar na sahat jala ndang mar na singkop. Tangkas do i di soarahon di Poda ni Raja Samolo 27 : 20 [  Parbeguan dohot banua toru ndang olo mahap, mata ni jolma pe, ndang olo marmahapmahap. Jadi sian mulana pe, ndang na olo mahap anggo hajolmaon on, nang di sinamot, di pangkat, di jabatan, hamoraon dohot nang na asing. Tangkas do sisongon i di dok Parjamita 5 : 9 ]  Manang ise na holong roha di perak, ndang olo marnamahap di perak, jala manang ise * na holong roha di hamoraon ndang tagamon gabe parsaulianna. Nang i hata oto do i. (Siapa mencintai uang tidak akan puas dengan uang, dan siapa mencintai kekayaan tidak akan puas dengan penghasilannya. Ini pun sia-sia.)
  • Suang songon i do bangko ni sianggian i, ndang olo mahap rohana. Anggo mangihuthon paretongan ni deba halak, nunga sonang ngoluna, terpenuhi sude angka pangidoanna ala sahalak na mora jala na sangap do natorasna. Alai ndang songon i anggo roha ni anak sianggian i. Nang pe naung gok mangihuthon roha ni torop halak, alai anggo ibana, hurang gok dope. Adong sada na sungkot di bagasan rohana, ndang ibana mangarajai angka artanai, ndang boi ibana palahohon hombar tu lomo ni rohana ai rap dope ibana dohot amana. Jadi hurang di ibana kebebasan laho mengelola sandiri angka sinamotna hombar tu lomo ni rohana.
  • Songon jolma na parjolo i, aut sugari sabam rohana manjalo jala mangoloi na niaturhon ni Debata, ndang dabuhonon ni Debata uhum tu ibana. Dang dohonon ni Debata “Ingkon hir hodokmu manganhon sipanganonmu............”. Molo tongtong ibana mian di Debata, diparade Debata do nasa na ringkot di ngoluna, gabe sonang ma ibana jala mangolu di adopan ni Debata. Alai ala ketidakpuasan, gabe tubu ma pemberontakan , jala laos ima na mamboan jolma i tu Penderitaan saleleng ngoluna paima mulak ibana gabe tano. Pemberontakan na i ndang didasari oleh pemahaman dohot pengertian na jelas, alai semata-mata ala keinginan sesaat tanpa pemikiran yang mendalam. Didok rohana, asa boi ma saluhutna patupaonhu hombar tu lomo ni rohana, ndang adong perhitungan untung dohot rugina. Asa boi nian bebas mangihuthon lomona, dipangido anak sianggian i ma tohapna. Jala dung dijalo ibana tohapna i, songon dasor ni pemberontakan  i, ndang ala ni kematangan berfikir dohot rencana naung denggan, pintor jalo do digadis ibana nasa na adong di ibana jala dipasuda hombar tu lomo ni rohana. Ndang adong perhitungan akan masa depan dohot angka na naeng siulahononhon tu joloan on, ala na manggohi rohana ima, nunga bebas au, boi ma guru dok ni rohana patupaonna, ai nunga ibana be mangarajai arta i.
  • Akibat ni saluhutna ima “Parsorion”. Pengambilan keputusan na so didasari perhitungan dan pertimbagan yang matang, akan mendatangkan penderitaan, apalagi molo na nionjar ni keinginan ingin bebas dan berkuasa sepenuhnya tanpa tahu arah dan tujuan dari kehidupan. Keputusan ala ni keinginan sesaat dohot ala ni keserakahan selalu marhapatean tu hasusaan. Ndang holan di portibi on, sahat do nang di banua ginjang sogot. Epesus 5 : 5 didok do  “Ai boto jala ingot hamu ma: Anggo di harajaon ni Kristus dohot Debata, ndang adong siteanon ni parmainan manang parhodar, manang parroha na ahut; ai sioloi na so Debata do i.”. Jadi parsorion ala ni keinginan sesaat dohot keserakahan manongtong do i mamungka sian portibi on sahat tu harajaon ni Debata ai ndang partohap be angka sisongon i di Harajaon ni Debata.
  • Tangkas do joujou ni Tuhan i “Ro ma hamu tu Ahu, hamu angka na loja jala na sorat, asa hupasonang hamu (Mateus 11 : 28). Ndang diklasifikasi Debata joujouNa i tu hajolmaon. Ndang holan na loja jala sorat ala ni panggosagosa ni portibion, penindasan dohot pemerasan. Joujou i marlangku do tu sude jolma na loja jala na sorat ala ni manang aha pe na mambahen ibana loja jala sorat. Termasuk tu anak sianggian i, na loja jala sorat ala ni hagiot ni rohana. Dilehon Debata do tingki tu hita asa ro hita mandapothon Debata, patolhashon jala maningganghon saluhut na sorat di ngolunta. Dibagabagahon Debata do naeng marhasonangan ma ngolu ni jolma i di adopan ni Debata. Ndang dihalomohon Debata marhasusaan ngolu ni jolma na tinompaNa i, naeng ma nian marhasonangan, ala ni ido, rade Debata manarihon ngolunta asal ma olo ro tu joloNa pasahathon saluhut na hinolsohon ni rohana (1 Petrus 5 : 7). Ndang sordak dope pintu i, di buha dope tu ganup jolma na olo ro jala na manolsoli dosana. Mulak manadinghon hasalaan dohot hahurangan, mangeahi hangoluan dohot hasonangan na pinarade ni Debat di ngoluna, asal ma rade ibana manjalo dohot mensyukuri na pinasahat ni Debata. Adong sada kepastian, ima sarihonon ni Debata do ngoluna.
  • Dung mulak anak sianggian i, ndang sungkunsungkun dibahen amana i laho manjanghon harorona, alai panghaolon dohot pangummaon do (hatop di tomu, dihaol jala di umma). Dibagasan tindakan i, tangkas tarida, nunga lelang dimaafhon amana i hasalaan ni anaknai. Ndang sai pompom di bagasan rohana hasalaan na pinatupa ni anak na sianggian i. Ido na mambahen amana i mampu manghaol dohot mangumma anakna i. Alai laos disi do hagogoon ni “Pelukan dan Ciuman” itu. Pangalaho ni amana i menghancurkan ketakutan na mian di diri ni anakhonna i, jala ndang holan i, laos dihancurhon pangalaho ni amana i do kesombongan dohot keangkuhan di diri ni ianakhonna i.
  • Di na martahi anak sianggian i mulak tu bagas ni amana, tercermin dope suatu keangkuhan dohot kesombongan di bagasan dirina. Merasa yakin dope ibana, di na mulak mandapothon amana, dia akan diterima nang pe statusna berbeda sian anak gabe anak gajian, alai na pasti akan diterima. Nang pe naung tangkas diongkuhon, naung sala ibana, alai sai mian dope saotiknari keangkuhan dohot pembenaran ni pangalahona. Ndang bulus dope ditanggali ibana angka na roa i sian dirina laho mandapothon amana i, sai naeng dope ibana mangaturhon keinginanna tu amana hape nunga di pihak na marsala ibana. Ndang bulus dope dipasahat ibana dirina tu amana i.
  • Alai saluhut keangkuhan dohot pembenaran diri ni anak sianggian i, dihancurkan oleh pelukan dan ciuman sian amana i. Dung di haol jala di umma, ndang mampu be mungkap pamangan ni anak sianggian i laho mangido status tu amana i, kecuali holan pengakuan jala penyerahan diri. Holan on na ma na mampu didok ibana “Amang, na mardosa do ahu tu banua ginjang nang dompak ho; ndang tama be ahu goaron anakmu.” Ndang margogo be pamangan ni anak sianggian i laho mandok “Bahen ma ahu songon anak gajianmu sada”. Ndang margogo be anak sianggian i laho mangido posisi di tengah pelukan dan ciuman ni amana i. Saluhutna diruntuhkan jala saluhut dipasahat hibul tu ama i, aha na naeng pamasaonna tu anakhonna i. Di pelukan dan cium ni amana i, nunga berserah diri penuh be anakna i taringot tu nanaeng pamasaon tu ibana.
  • Pelukan dan ciuman na pinatupa ni amana i, umbagas sian kata maaf. Pelukan dan ciuman mempunyai kekuatan yang dasyat na boi menghancurkan keegoisan, kesombongan dohot ginjang ni roha. Pelukan dan ciuman menghancurkan bangko ni jolma i gabe sepenuhnya berserah tu Debata jala rade manjalo manang aha pe na naeng pamasaon ni Debata di ngoluna. Ima barita las ni roha na  di hita di tingki on, Debata Parasiroha Parholong roha na sumurung i, olo manjangkon hita, na manalpuhon saluhut dosanta, manomu-nomu hita jala mamboan hita bongot tu parsaoran na badia di harajaonNa i, jala dibasa-basahon tu hita jambar haluaon marhite na dijangkon hita gabe anakNa. Asal ma olo hita manolsoli dosanta jala mulak tu dalanNa na gok dame dohot las ni roha i. Ai pardenggan basa jala parasi roha do Debata, songon asi ni amaama tu angka anakna asi ni roha ni Jahowa di angka na mangkabiari Ibana. (Psalm. 103:13). AMEN !
(dibantu dengan beberapa sumber yang telah tersedia)

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar