BAHAN JAMITA EPISTEL
MINGGU OKULI
Minggu, 12 Maret 2023
JOHANES 4: 20 – 26
MANOMBA DEBATA SIAN NASA ROHA
Patujolo
Sude do hita tontu hea mangendehon Buku Ende No. 223: 1: “husomba ho
Tuhan, tangihon au. sangkapMu ma tongtong pasaut tu au. Lam ganda bahenon i
holong ni rohangki. Sai lam gandai, holong tu Ho”. Boha do hita patuduhon parsombaonta
tu Debata, unang gabe marisuang parsombaonta tu Ibana ala ndang apala antus
pangantusionta taringot parsombaon na songon dia do na dihalomohon ni Debata
sian hita. Torop do halak mangantusi molo nunga dipatupa parmingguon, didohoti
partangiangan, dipatupa ragam ulaon ni huria, jala dilehon pe saluhut artana dohot
gogona tu huria dang pintor boi dohonon naung dihalomohon Debata saluhutna i
gabe parsombaonna tu Debata. Anggo pangantusion ni halak Jahudi,
parsomobaonnasida do na tutu jala na sintong tu Debata ala diulahonnasida
saluhut ruhutruhut ni parugamoon ni Jahudi na masa di nasida. Diantusi nasida
do parsombaon na sintong di Debata molo diulahon di bagas joro na adong di
Jerusalem, jala halak na marsomba tu Debata na so di Jerusalem ndang na tutu
jala ndang dihalomohon Debata. Masa ma haginjangon ni roha partondion (kesombongan
rohani) halak Jahudi.
Hombar tusi do
turpuk jamita epistel di minggu on. Ima rangkaian panghataion ni Jesus
rap dohot parompuan Samaria. Samaria ima huta na disogohon halak Jahudi, jala
dipantanghon Jahudi do jonok, pajumpang manang manghatai dohot halak Samaria.
Sai diantusi halak Jahudi do anggo halak Samaria ima halak pardosa jala na so
jadi parsidohot tu sangkap haluaon na pinatupa ni Jahowa. Marhite parjumpangan
dohot panghation ni Jesus rap dohot parompuan Samaria i, diajarhon Jesus do
taringot parsombaon na tutu dohot na sintong jala na dihalomohon ni Debata. Asa
lam antus hita mangatusi taringot parsombaon i, masuk ma hita tu hatorangan ni
turpuk
Hatorangan ni turpuk
Borhat ma Jesus sian luat Judea tu luat
Galilea jala ingkon mamolus luat Samaria (Joh. 4: 3 – 4). Dao ni luat Judea tu
Galilea hurang lobi 200 km. Adong do nian dalan na asing sian Judea tu Galilea
so pola mamolus luat Samaria. Alai anggo turpuk jamita on dibolus Jesus do luat
Samaria on. Molo dipaadop parmusuon na masa di halak Jahudi tu halak Samaria
tontu gabe sihataan ma na binahen ni Jesus on di angka halak Jahudi, boasa
ingkon dibolus ibana huta i? Sahat ma Jesus tu luat Samaria ima di huta Sikar,
huta na mardonokhon ladang na nilehon ni si Jakob tu si Josep anakna i (ida. 1
Musa 48: 22 patudos tu Jos. 24: 32).
Adong
ma di huta i sada sumur ni si Jakob (ay. 6) laos disi ma Jesus maradi naung
loja sian pardalanan. Hundul ma Ibana di lambung ni sumur i, tar di hos ni ari
ma i (tepat di jam 12 siang, di mana kondisi cuaca di wilayah tersebut
sangatlah panas). Pajumpang ma Jesus dohot parompuan Samaria na naeng
mambuat mual sian sumur i, laos dipangido Jesus ma mual sian parompuan i. Tontu
songgot manang sungkunsungkun do roha ni parompuan Samaria i, boasa ma Jesus
halak Jahudi mangido mual sian parompuan na sian Samaria, ima apala musu ni
halak Jahudi? (ida Joh. 4: 7 – 9). Somal do nian molo halak Samaria marpungu di
sumur Jakob i laho mambuat mual di manogot ni ari asa unang mohopan, jala laos
di inganan i ma nasida marsaor huhut manghatahatai taringot na ringkot di
nasida. Hape anggo parompuan di turpuk on borhat do tu sumur i di hos ni ari,
di na so adong dijumpang ibana angka jolma. Tontu adong do na naeng dipabotohon
turpuk jamita on taringot ise do parompuan na nidok di turpuk jamita on. Molo
dijaha sude na tarsurat di turpuk jamita on (Joh. 4: 1 - 42) tontu idaonta ma
anggo parompuan i diantusi do sahalak sipardosa. Parompuan on nunga lima hali
mardongansaripe tu lima baoa, jala baoa na di ibana i nuaeng ndang
dongannsaripe i dohononna (ay. 17 – 18). Gabe dipapulik jolma di humaliang ma
ibana jala ndang adong na mangantoi ibana. Molo borhat do ibana di manogot ni
ari mangalap mual di sumur i, gabe sihataan, dipasiding jala gabe dipaila do
ibana. Ido umbahen na borhat parompuan i pukul 12 di hos ni ari, jala na pasti
dang adong sahalak na jumpang na disi. Marhite
turpuk jamita on, Jesus manghatahatai dohot parompuan pardosa di sumur Jakob. Sai
berusaha do parompuan i manghuphupi hadirionna tu Jesus, hape nunga
tangkas ditanda Jesus ibana. Laos marhite panandaion ni Jesus di ibana umbahen
tangkas ma panandiaonna taringot Jesus marhite pandohanna: “Tuan, panurirang do
Ho huida” (ay. 19). Dung ditanda ibana Jesus i, barani ma parompuan i pabotohon
holsona ima taringot parsombaon tu Debata dohot taringot mesias, naung
dipabagabagahon panurirang di padan na robi.
Didok
ma di ay. 20 taringot parsombaon na somal naung diulahon angka ompunasida, ima
di atas dolok Samaria (ida 5 Musa 12: 5 dohot Psalmen 122), hape halak Jahudi
mandok ingkon Jerusalem do inganan parsombaon tu Debata. Dolok na nidok ay. 20
ima dolok Gerizim (ida 5 Musa 11: 29; Jos. 8: 33; Panguhum 9).[1] Hata ni parompuan on
marharoroan sian perasaan keingintahuannya taringot inganan parsombaon
na sintong jala na dihalomohon ni Debata. Mansai ringkot do peranan ni bagas
joro (inganan parsombaon) di partingkian Padan na robi dohot Padan na imbaru,
ndada holan inganan parpunguan manang parsaoran laho mamuji Debata na disomba
jala dipuji bangso i. Bagas joro ima hataridaan parmianan ni Debata di
tongatonganasida, hataridaan ni pangaramotion ni Debata. Ido umbahen
ditaringoti didia do inganan partangiangan na sintong na marpardomuan taringot
didia do hasintongan parmianan ni Debata di Jerusalem do manang di dolok
Germizi, ala panurirang do didok rohana Jesus i (ay. 19).
Dung
i didok Jesus ma tu parompuan i di ay. 21 - 24: “porsea ma ho di Ahu inang”. Alus
ni Jesus on mangalehon pangantusion na tontu dohot panandaiaon na sintong
taringot Jesus. Ndada holan panurirang Ibana songon na di roha ni parompuan i,
alai Ibana do tahe dalan, hangoluan jala hasintongan asa tung antus parompuan i
mangatusi Jahowa Debata, ndada Debata na dibatasi holan di sada inganan,
ndang na dibatasi rupa marhite angka ganaganaan na dibahen ugamo na
asing, ndada dibatasi suhatsuhat ni pangantusion manang hasomalan na
masa, ndada dibatasi angka aturan na dipamasa angka panggomgom portibi
on. Andul sian i do saluhutna jala mangatasi saluhutna do hadirion ni Debata. Singkop
situtu do hadirion ni Jahowa ima hamuliaonNa, huasoNa, panggomgomionNa dohot
saluhut angka haluan na binahenNa di bagasan Jesus Kristus. i do umbahen didok
Jesus: “porsea ma ho di Ahu inang”. Ndada holan gabe sada panurirang haroro ni
Jesus tu portibi on, alai marhite Ibana do patar do hadirion ni Debata.
Na
ro ma tingkina, gabe ndang pola be dolok an manang Jerusalem partangiangan tu
Ama i (ay. 21). Ama na nidokna dison ima Jahowa (YHWH: Debata Panompa langit
dohot tano on, huaso dohot harajaonNa mangatasi saluhut huaso dohot harajaon na
adong di hasiangan on; na manggomgom sian hatongtongon sahat tu hatongtongon). “Disomba
hamu do na so binotomuna; huboto hami do na husomba hami, ai bangso Jahudi do
haroroan i haluaon” (ay. 22). Sekilas
pandang Yesus mengkritik dan menegor sistem peribadahan yang dilakukan oleh
orang Samaria. Dipatupa halak Samaria partangiangan di dolok Germizi alai
ndang apala tangkas ditanda jala dibotonasida taringot hadirion ni Debata na
disomba nasida. Ala holan hasomalan sambing do diulahonnasida parsombaonnasida
i. Dipahombar muse tu angka naung masa di halak Samaria naung masa kawin
campur tu bangso na so mardebatahon Jahowa.[2] Hata ni Jesus di ay. 22
dipahombar ma tu Jes. 2: 3 ima taringot Sion dohot Jerusalem na gabe hapatean
parsombaon ni sude bangso. Marrongoman ma angka bangso ro sian luatnasida
nangkok ma tu dolok Sion dohot Jerusalem jala sian i ma didapotnasida
pangajarion, uhum dohot hasintongan ni Jahowa Debata, jala i do na dipeop halak
Jahudi sahat tu partingkian ni Jesus di turpuk jamita on.
Di
ay. 23 didok: “alai na ro ma tingkina jala nunga ro i nuaeng.” Hata “alai”
marlapatan marasing manang maralo tu naung dihatai na salpu (ay. 22). Ro ma
tingkina jala nunga ro i nuaeng. Hata i, pabotohon na ro ma tingkina jala nunga
ro tingkina dang be dibatasi inganan (dolok Gerizim manang Jerusalem)
inganan parmianan ni Jahowa Debata mangaramoti bangsoNa. Halak na martangiang
tu Jahowa, Debata ima halak na mian di bagasan Tondi dohot hasintongan ima
angka partangiang na tutu tu Jahowa Debata jala songon i dipangido Ama i sian
angka sipartangiang. Tondi do anggo Debata (hata Gorik didok: pneuma ho
Theos) (patudos tu 1 Musa 1: 2) na marlapatan anggo Jahowa Debata ima
Debata na mangolu, na marnida, manangihon jala na patupahon haluan tu sude
angka na tinompa. Tondi do Jahowa Debata na so boi dipenjara atau dibatasi holan
di sada inganan di sada rupa. Tondi do Jahowa Debata na manggohi saluhut
inganan na adong di portibi on, Tondi do Jahowa Debata na manggohi roha dohot
pingkiran, Tondi do Jahowa Debata na manggohi saluhut angka na masa. Jala halak
sipartangiang ingkon do martangiang di bagasan tondi dohot hasintongan (hata
Gorik didok: aletheia). Hasintongan na didokna dison ima hasintongan ni
Jahowa Debata, ndada hasintongan ni jolma manang hasintongan na adong di portibi
on. Hasintongan ni Debata ima hadirion ni Jahowa, Debata Pargogo na so
hatudosan, hataridaan pamarentaon (pemerintahan) ni Jahowa, asi ni roha
dohot holong ni roha ni Jahowa.
Dung
didok Jesus di ay. 21 – 24, didok parompuan i mandok Jesus: huboto do, na naeng
ro Mesias na margoar Kristus, ia dung ro Ibana, baritahononna do saluhutna i tu
hami (ay. 25). Padan taringot haroro ni mesias sahat do tu halak Samaria.
Marlapatan ndada holan tu halak Jahudi taringot haroro ni mesias, sahat do tu
halak Samaria jala tu sude bangso. Pangantusion halak Israel (Samaria dohot
Jahudi) mesias ima sahalak na nimiakhan (diurapi dengan minyak yang khusus,
minyak yang khas) gabe sahalak raja, panurirang, manang malim di bagasan
ulaon naung ditontuhon tu ibana. Mesias naung dibagabagahon di padan na robi
ima sahalak na boi paluahon Israel (Samaria dohot Jahudi) sian panggomgomion ni
bangso na manggosagosa parngoluannasida (dalam hal ini adalah kerajaan
Romawi) jala sahalak na pinillit ni Jahowa gabe pardengganan parsaoran
(padamehon) Samaria dohot Jahudi.
Dung i didok Jesus ma tu parompuan i: “Ahu do i, na
manghatai dohot ho” (ay. 26). Alus ni Jesus di ay. 26 on ima penegasan
taringot hadirionNa. Ibana ma Mesias naung dibagabagahon angka panurirang di
padan na robi. Hamesiason ni Jesus ndada hombar tu pangantusion ni halak Jahudi
manang Samaria. Lobi sian pangantusion ni halak Jahudi dohot Samaria taringot
hamesiashon ni Jesus. Jesus i do Mesias. Ibana do dalan i, Ibana do hasintongan
i, Ibana do hangoluan. Ndang adong na boi sahat tu Ama i (ima Jahowa) ia so
marhite Jesus Kristus (patudos Johannes 14: 6). Jesus do Mesias na paluahon
jolma i sian parhatobanon ni dosa dohot soropna ima hamatean salelenglelengna;
Jesus do Mesias na padamehon jolma i dohot Debata Ama songon i padamehon jolma
dohot donganna jolma; jala Jesus do hagogok ni hadirion dohot sangkap haluaon
ni Jahowa Debata.
Hahonaan ni Turpuk
Masuk ma hita tu Minggu Okuli na marlapatan sai tongtong mangaranapi
matangku tu Jahowa. Mangaranap do hita mangido asi ni roha dohot holong ni roha
tu Jahowa. Marhite turpuk jamita on dipaingot do hita taringot pangaranapionta
tu Jahowa songon hataridaan parsombaonta Jahowa. Mangaranap mangido panumpahion
ni Jahowa di ngolunta, di na mamolus ragam angka naung dohot na naeng masa di
ngolunta ganup. Sai ditumpahi Jahowa ma hita gogo, habisukhon dohot
pangantusion na tangkas taringot saluhut pambahenan ni Jahowa di ngolunta. Di
minggu okuli on dipaingot do hita tu ende Psalmen 121: 1: “sai mangaranapi do
matangku dompak angka dolok: sian dia do ulaning ro pangurupion tu ahu? Laos
dialusi di ay. 2: “sian Jahowa Sitompa langit dohot tano on sambing ro
pangurupion ianggo tu ahu.
Marhite
turpuk jamita epistol di minggu Okuli on diajarhon do hita ndang tu dolok be
hita mangaranap alai tu Jahowa Debatanta do naung patar hadirionna singkop di
bagasan Jesus Kristus. mangaranap mangido pangurupion dohot panumpahion di
saluhut ingananta be. Mangaranap do hita tu Jahowa Debata mangidohon
pandonganion, gogo, bisuk, pangantusion songon i nang angka na denggan sian
Jahowa Debatanta, asa didongani, dipargogoi, diparbisuki hita di parngoluanta.
Pangaranapionta tu Jahowa ndang na dibatasi di sada tempat, di sada rupa ala
dang terbatas anggo Jahowa Debatanta. Hata on ndang na mandok asa ndang ringkot
hita borhat tu gareja manang tu parsaoran partangiangan Kristen; ndang na
mandok asa padoahon diri sian parsaoran. Alai turpuk jamita on mangajarhon tu
hita hadirion ni Jahowa na manggohi saluhut inganan di sude inganan dohot
tingki.
Pangaranapionta
tu Jahowa dos do lapatanna i tu parsombaonta tu Jahowa di bagasan Jesus Kristus.
Parsombaonta tu Jahowa naeng ma sian nasa roha, unang mardua ni roha, jala unang
ganggu. Parsombaonta tu Jahowa Debata ingkon do di bagasan Tondi dohot
hasintongan. Margabus do jolma molo didok di bagasan hasintongan do ibana
martangiang hape angka gabus, hata manggang dohot hata parbolatbolatan do
haruar sian pamanganna; margabus do jolma molo didok martangiang di bagasan
hasintongan molo dibaen do angka na so uhum tu angka donganna na gale, jala
ndang diharingkothon uhum na sintong; margabus do jolma molo didok martangiang
di bagasan hasintongan alai ndang olo ibana marasiniroha tu angka na hurangan.
Ala ni i, songon hataridaan parsombaonta na sintong, di bagasan hasintongan
ingkon boi do patar manang tarida marhite panghataionta manghantindanghon
hasintongan, hatoguan ni uhum, pangurupion, ulaon parasinirohan, jala marsiadu
laho patupahon angka na dengan. I do parsombaon na dihalomohon ni Jahowa sian
hita. Pos ma rohanta sai diparbisuhi Jahowa ma hita laho patupahon parsombaon
na tutu manang na sintong. Amen.
[1] Sedikit
penjelasan mengenai pertikaian tempat ibadah orang Samaria dengan Yahudi.
Kelompok Yahudi dipahami yaitu mereka yang tetap memegang teguh Hukum Taurat
dan ikut terbuang ke wilayah kerajaan Babel selama masa pembuangan. Orang
Yahudi memandang orang samaria sebagai orang pendosa, yang tidak layak menerima
keselamatan dari Allah. Orang Yahudi dipahami sebagai bangsa yang layak disebut
umat Allah sebab mereka memegang teguh Hukum Taurat dan perayaan hari besar
agama mereka. Berbeda dengan orang Samaria, di mana mereka yang tetap tinggal
di Samaria dan telah melakukan kawin campur. Mereka tidak lagi merayakan
perayaan agama mereka seperti Paskah. Itulah sebabnya sesudah kembalinya orang
Israel dari tanah pembuangan mereka dan kembali ke Yerusalem, mereka sangat
yakin bahwa merekalah yang mewarisi janji keselamatan yang diwartakan oleh nabi
– nabi pembuangan, dan kondisi mereka pun dipulihkan melalui pembangunan
kembali bait suci di Yerusalem. Yerusalem yang dipahami sebagai tempat kediaman
Allah hanya boleh dipakai oleh orang Yahudi dan ibadah yang benar adalah ketika
ibadah itu dilakukan di Yerusalem karena Allah berdiam di sana. Sedangkan bagi
orang Samaria, mereka tidak mengakui Yerusalem sebagai tempat ibadah utama,
melainkan mendirikan bait suci yang menjadi pusat peribadahan mereka di dekat
Gunung Gerizim. Gunung Gerizim mereka anggap sebagai tempat suci pilihan Allah
dan di situlah mereka menyelenggarakan ibadah mereka sendiri. Sebagai kitab
suci, mereka hanya mengakui Taurat Musa yang disadur sedikit sesuai keyakinan
mereka, yang disebut sebagai "Taurat Samaria". Sedangkan kitab –
kitab lainnya tidak diakui mereka sebagai kitab suci. Taurat Samaria disusun
kurang lebih pada abad II atau I sM dan pada kitab itulah berisi legitimasi
betapa pentingnya gunung Gerizim atau Sikhem sebagai tempat ibadah dan mereka
pun menolak Yersusalem sebagai tempat peribadahan yang benar.
[2]
Catatan: pernikahan pada zaman Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru tidak
hanya penyatuan dua pribadi (laki – laki dan perempuan), tetapi juga
berhubungan dengan agama atau kepercayaan yang masing – masing. Artinya jika
seorang dari bangsa A dengan agama A menikah dengan seorang dari bangsa B
dengan agama B maka seorang dari bangsa A tersebut harus ikut menyembah dengan
apa yang disembah oleh bangsa B, demikianlah sebaliknya. Jika dihubungkan
dengan Samaria yang telah melakukan pernikahan campur maka Samaria ikut dalam
penyembahan allah yang disembah oleh bangsa asing. Hal ini dikenal dengan
istilah sinkritisme. Maka YHWH disandingkan dengan Ba’al atau Asyera atau dewa
yang lain (bdk. 2 Raj. 17: 29 – 30). Itulah sebabnya Yesus mengatakan: kamu
menyembah kepada yang tidak kamu kenal.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar