DANIEL PANE

SELAMAT DATANG DAN MENIKMATI YANG TELAH DISAJIKAN

Jumat, 08 April 2016

Bahan Jamita Minggu Miserikordias Domini, Minggu, 10 April 2016; Pangungkapon (Wahyu) 5: 11 - 14

BAHAN JAMITA
MINGGU MISERIKORDIAS DOMINI
Minggu, 10 April 2016
Ev.: Pangungkapon 5: 11 – 14; Ep.: Psalmen 30: 2 – 13; S. Patik: 1 Timoteus 6: 12
Oleh: Pdt. Daniel Bonardo Pane, S.Th.

HASANGAPON DOHOT HAMULIAON MA DI ANAK NI BIRUBIRU NI DEBATA!

Patujolo
            Minggu Miserikordias Domini, ima minggu paduahon dung sidung ari haheheon ni Jesus Kristus naung pamonanghon hita angka na porsea sian sorop ni hamatean. Di Minggu Miserikordias Domini on disosohon do hita asa mangendehon angka asi ni roha ni Jahowa nang angka ulaon haluaon (karya keselamatan) na pinatupa ni Jahowa marhitehite Jesus Kristus, ima Anak ni Birubiru ni Debata. Aha do pardomuan ni Jesus gabe didok Anak ni Birubiru ni Debata? Jala aha ma na boi siputihononta songon tona ni turpuk jamita di minggu Miserikordias Domini on? Tangkas ma itapaihutihut hatorangan ni turpuk on.

Hatorangan ni Turpuk
      Ia bungku Pangungkapon on ima sada bungku na marisihon ragam angka pangungkapon (apokalipsis; penyingkapan) na masa tu si Johannes, ima sada sian 12 apostel naung dipillit Jesus. Pangungkapon on masa uju di pulau Patmos do si Johannes. Pulau patmos sada inganan na gabe tanda parniahapan na hansit di halak Kristen binahen ni harajon na so mananda Jesus Kristus, jala tanda parungkilon bolon ni halak na satia di haporseaonna. Marhite pangungkapon on, diungkap Debata parnidaan ni si Johannes di tongatonga parniahapan na mansai hasit dihilala halak Kristen jala pangungkapon on laho marnida angka na naeng masa jala na pasti ingkon masa di sada ari. Ndang pola dipaboa jala dipabotohon andigan masa sude angka na niida si Johannes di pangungkapon on, alai na ringkot ima angka naung niida i, pasti do ingkon masa saluhutna hombar tu sangkap ni Debata. Marhite bungku Pangungkapon on lam paandaphon tu angka na porsea taringot ari ni TUHAN, ima ari haluaon tu angka na porsea jala ari ni hasusuda ni angka pardosa dohot angka parjahat. Barita taringot haroro ni ari ni TUHAN ima barita na dihabiari (berita ancaman) tu panggomgomion ni Rom uju pamarentaon ni Kaisar Titus Flavius Caesar Domitianus Augustus (Kaesar Titus Flavius Domitianus/ Kaesar Domitianus) (taon 81 – 96 Masehi), ima kaesar na mandok dirina tuhan jala debata ni sude angka bangso na ginonggomanna. Molo sian segi politik dohot ekonomi uju ginomgoman Kaesar Domitianus on mansai maju do harajaon Rom, jala mansai sihabiaran ni angka harajaon humaliangna do harajao ni Rom. Laos ido lam mambahen ginjang roha ni kaesar i jala lam marsilomolomo laho manggosagosa halak Kristen na so olo marsomba tu ibana.di segi parugamoon di bahen do patik asa sude jolma na ginomgomanna ingkon marsomba tu ibana songon panombaonnasida di debata,  jala sude jolma na adong di luat ginonggomanna ingkon mardebatahon jala martuhanhon kaesar i. Alai halak Kristen godang do na so olo unduk di patik ni kaesar i, ido umbahen mansai sogo do rohana mida halak Kristen angka na satia i ala so olo marsomba tu ibana , gabe sai dilele jala sai disusai do ngolu ni angka halak Kristen sahat tung ingkon hamagoan hosa.
            Adong do na mansai ringkot na naeng dipasahat di bungku pangungkapon on, ima:
  1. Gok hasusaan dohot gok hajahaton do portibi on, jala angka jolma pe gok do hajahaton di bagasan rohana. Hinrhon ni hajahaton i gabe mambahen marsingkor manang na ingkon marsitaonon na dokdok do halak Kristen tarlumobi halak Kristen na satia sahat tu hamatean ni hosa.
  2. Jesus ima Tuhan, jala Ibana sandiri do na pasaehon jala pataluhon sude angka parhuaso jala angka jolma di sude angka gogo dohot huaso, Ibana sandiri do sude na pataluhon sude angka kaesar nang panggomgom na mangalo Jahowa Debata marhite na mambahen susa angka halak Kristen na satia i.
  3. Ndang marisuang hasatiaon ni angka na porsea jala na satia i. Jaloonnasida do tumpal hamonangaon manang tumpal hasatiaonnasida na binasabahon Jahowa, Debata tu nasida. Molo pe halak Krsiten na satia i ingkon manaon di pardagingon jala mate di pardagingon alai molo di ari na balga i, ari ni TUHAN marolopolop do nasida ai masuhannasida nama hangoluan saleleng ni lelengna na so boi lehonon ni portibi on.

Turpuk jamita on sada sian parnidaan manang pangungkapon na masa tu si Johannes taringot Jesus Kristus, ima na gabe Anak Birubiru ni Debata. Hata Anak Birubiru ni Debata ima sada pandohoan di bagian liturgi ni haKristenon na parjolo i. Boasa gabe Anak Birubiru? Di Johannes 1: 29, adong do panghatindanghon si Johannes pandidi (ndada si Johannes Apostel) na mandok: on do Birubiru ni Debata na mamorsan dosa ni portibi on”. Aha do na boi idaonta sian birubiru na mambahen gabe dipatudos Jesus Kristus tu Anak ni Birubiru ni Debata. Birubiru jotjot do i dipangke halak Jahudi gabe pelean na ummarga na pinasahat tu Jahowa di bagas joro. Mangalapati birubiru di parugamoon ni Jahudi ndang tarsirang i sian ibadah manang hadaulaton marhite pelean ni bangso i di bagas joro. Birubiru jotjot do dipangke gabe pelean pardamean manang pelean hasesaan ni dosa na pinasahat na patandahon naung mardame hita dohot Jahowa jala nunga sesa dosa i. Tolap do holan birubiru i gabe sada kepastian hasesaan ni dosa? Molo godang dipasahat birubiru na mokmok i gabe pelean, boi do i dohonon naung godang dosana disesa? Molo itajaha Jesaya 1: 11 dohot di Amos 5: 21 – 22, idaonta ma tung na so boi do otomatis godang ni pelean birubiru i gabe godang sesa dosa i manang mardame tu Debata. Antong aha nama pelehononhon na boi gabe pelean ni pardamean dohot hasesaan ni dosa? Dipatuduhon Debata do asi ni rohaNa i marhitehite Jesus Kristus, Ibana ma gabe Anak Birubiru ni Debata na talup padamehon jolma i tu Debata jala pasesahon dosa ni jolma i. Anak Birubiru, ima sada hataridaan na so mardosa alai ingkon manaon manang gabe pelean hinorhon ni dosa. Tung na so adong do haruar sian pamanganNa hata bura tu na manganlisingi dohot na mamastap Ibana, dipelehon do diriNa gabe pelean pardamean tu Debata Ama i. Gombaran Anak ni Birubiru ni Debata didasarhon do i sian Jesaya 53: 7, ima taringot Naposo ni Jahowa (hamba TUHAN), na paboahon na serep jala na unduk do Ibana manaon angka pambahenan ni jolma i tu Ibana humonghop hita pardosa asa malua jolma i sian dosa jala boi mardame dohot Debata, Ama i, Mual ni hangoluan na so ra suda.
Di ayat 11 turpuk jamita on mamereng ma si Johannes ma marhite pangungakapon na masa tu ibana laos dibege ma songon soara ni torop surusuruan humaliang, nang soara ni angka parngolu i dohot angka sintua i, jala marloksaloksa jala marriburibu toropna. Alai molo itaida andorang so ayat 11 turpuk jamita on ima di ayat 1 – 10, boi do idaonta ianggo na masa na niida si Johannes ima sada ulaon parolopolopon ni angka na daulat jala na satia, jala adong ulaon peribadahan di inganan i. Marolopolop jala mariaria angka na niidana i di sada inganan na mansai sangap jala na marmulia, inganan na so pinauli ni tangan manang pingkiran ni jolma; inganan ni angka na porsea jala na satia di ujungna. Marolopolop do natorop i huhut marsomba di jolo ni Anak ni Birubiru ni Debata, ima Jesus Kristus. Di tanganNa ma bungku pustaha na marsahap i, laos unduk be angka natorop i huhut marsomba laos mangendehon ende hamuliaon ni pardisurgo (doxologi) mangendehon angka asi ni roha ni Debata marhitehite Jesus, Anak Birubiru ni Debata.
Laos di bege si Johannes ma muse ende hamuliaon ni pardisurgo dohot angka natorop i mangendehon hamuliaon ni Anak ni Birubiru ni Debata (ay. 12 - 13). “Na tama” na mandok holan Ibana do na tama jala ndang adong na boi na ditano on nang angka pardisurgo na boi patupahon songon naung dibahen Ama i marhite Jesus Kristus. Ndang adong be na pantas asing ni Ibana, Anak ni Debata i. Nang pe so dihatahon ende hamuliaon on ndang na moru sangap jala hamuliaon ni Ama i dohot Anak i, alai ganup jolma naung dipalua jala naung ditobus ingkon mangendehon ende hamuliaon on na patuduhon las ni roha jala panghatindanghon angka pambahenan ni Jahowa na so hasuhatan jala na so tarhatahon.  Hamoraon, hagogoon, dohot hapistaran nang sahala dohot hamuliaon dohot hasangapon nang pujipujian paboahon hasisingkop ni Jesus Kristus i di hamuliaonNa i, tung na so adong be na hurang. Jala sude angka hagogoon dohot hasangapon na diportibi on adong do i di toru pat ni Anak ni Birubiru i, na paboahon tung na so tolap do portibi on mambahen dos huasona dohot gogona mardapohon Jesus Kristus i. Laos di ayat 14 disimpuli do di bindu 5 on hata “Amen”, na paboahon “sai tibu ma ro” sai ro ma” jala “toho do hasahatanna i sudena” laos manungkap ma huhut marsomba di adopan na Sun Badia i.

Hahonaan ni Turpuk
            Aut husungkun, naung itaparhatopot do di ngoluta on angka naung pinalua manang halak dipadame do hita tu Ama i marhtie Jesus Kristus? Torop dope halak Kristen ganggu dope dirina naung tutu do ibana naung mardame dohot Ama i jala parsidohot do ibana di hasesaan ni dosa naung pinatupa Ama i marhite Jesus Kristus. Ganup jolma naung marhatopot dosana jala mangido asi ni roha tu Ama i marhitehite Anak Birubiru ni Debata, parsidohot do ibana di hasesaan dosa dohot di haluaon i. Alai unang ma di bagasan neang ni roha manjalo basabasa asi ni roha ni Ama i. Lam taruli hita asi ni roha, lam martambatamba ma las ni rohanta jala lam unduk ma hita marsomba tu Ibana na Badia i.
            Antong itaendehon ma asi ni roha ni Jahowa angka naung sahat tu hita, nang pe ingkon itabolus ragam haporsuhon dohot hasusaan ni ngolu on. Marhite asi ni roha i, ido na paposhon jala margogoihon hita di hasatiaon di bagasan haporseaon na pita dohot na polin tu Ibana. Itaingot ma tung na so jadi marisuang haberniton dohot sitaonon ni angka na porsea huhut na satia i, ai parsidohot do hita di punguan na marloksaloksa i mangolophon hamuliaon angka pambahenen ni Ama i marhite Jesus Kristus. Songon hataridaan ni halak na mangolophon asi ni roha ni Jahowa i dingolunta, itaeahi jala itapaune ma sude angka parangenta di ngolunta on. Gabe marparange na marsomba hita di Jahowa marhitehite rade hita manangihon hataNa jala mangulahon hataNa i di ngolunta na gok hasusaaon on. Marsangap ma Ama i marhite Jesus Kristus, Anak Birubiru ni Debata na manesa dosa ni portibi on. Amen.


Usulan ni Ende Huria

  1. 9: 1 – 3
  2. 425: 1 – 2
  3. 169: 1 + 3
  4. 213: 1 + 3
  5. 467: 1......
  6. 223: 1 + 3
  7. 227: 1.....

Jumat, 01 April 2016

Bahan Khotbah Minggu Quasimodogeniti, 03 April 2016

BAHAN KHOTAB
MINGGU QUASIMODOGENITI
Minggu, 03 April 2016
Ev.: Mazmur 150: 1 – 6; Ep.: Yohanes 20: 19 – 31; S. Patik: Kolose 3: 16
oleh: Pdt. Daniel Bonardo Pane

BIARLAH SETIAP YANG BERNAFAS MEMUJI TUHAN

Pendahuluan
            Siapakah yang selalu anda puji? Seorang laki – laki memuji kecantikan pasangannya, seorang guru memuji muridnya karena kepandaian muridnya itu, seorang atasan memuji bawahannya karena keuletan bawahannya, serta bawahan memuji atasannya karena ketegasan dan kepandaian atasannya dalam memimpin. Banyak lagi kata – kata pujian yang kita telah kita dengar termasuk pujian terhadap diri kita oleh orang – orang sekitar ataupun kita memuji orang lain. Tentu karena ada sesuatu kelebihan yang dimiliki seseorang yang mendatangkan pujian dari orang sekitar. Dengan pujian tersebut ada pengakuan terhadap kelebihan yang dimiliki. Pasti banyak orang yang akan kecewa atau memiliki perasaaan tidak senang apabila ada orang yang tidak mau mengakui kelebihan yang dimiliki, tanpa kita sadari dengan pengakuan itu kita sudah menginginkan suatu pujian terhadap diri kita sendiri.
            Motivasi dalam hal memuji pun ada berbagai macam, ada motivasi seseorang memuji temannya, karena ia mengharapkan sesuatu dari pujiannya itu, sehingga ia kehilangan kepribadiannya karena hanya sibuk untuk memuji yang ia kagumi itu. Ada memuji dengan motivasi untuk posisi empuk atau aman, ketika posisi itu tidak ada, ia justru menjatuhkan seseorang yang sebelumnya ia puji. Bagaimana posisi pujian terhadap diri kita atau terhadap manusia diperhadapkan pujian terhadap TUHAN Allah? Semakin sering kita mengharapkan pujian datang kepada kita dengan kelebihan yang kita miliki, maka secara perlahan kita membuat diri kita ingin setara dengan TUHAN, Pencipta yang MahaKuasa, Allah dari segala makhluk dan segala allah di dunia ini. Seorang pemazmur melalui nas khotbah ini menyuarakan seruan untuk memuji TUHAN. Dalam penjelasan nas saya akan memaparkan seruan si pemazmur dalam perikop ini.

Penjelasan Nas
            Mazmur 150 ini merupakan bagian akhir atau penutup dari seluruh kita Mazmur. Dalam kitab Mazmur 150 tampak bagaimana sukacitanya sang pemazmur dalam seruannya ini. Tidak ada yang tahu secara pasti siapakah si Pemazmur ini, namun apabila kita melihat struktur isi dari kitab Mazmur 150 tampak jelas bahwa nyanyian atau seruan Mazmur 150 merupakan bagian yang dipakai dalam liturgi ibadah Israel ketika bangsa itu arak-arakan untuk memasuki bait suci Yerusalem. Kita dapat melihat juga dalam nyanyian Mazmur lainnya yang isinya merupakan seruan untuk memuji TUHAN, Allah Israel (Maz. 81; Maz. 103; Maz. 148). Sudah menjadi suatu ajaran dalam Ibadah umat Israel pada masanya bahwa ketika bangsa itu akan memasuki masa – masa ibadah (devotion) maka bangsa itu terlebih dahulu bersurak-surak dan bersukacita dalam memuji dan memuliakan TUHAN, Allah. Ketika ibadah (devotion) dilaksanakan, maka umat Israel dengan khusuk dan tentram mendengarkan ajaran Firman TUHAN, yang disampaikan oleh imam, dan mereka akan meyuarakan kembali pemujian dalam suasana khusuk, sehingga ketika ibadah dilaksanakan semuanya berjalan dalam suasana tentram dan khusuk dalam memuliakan Allah.
            Pada ayat 1 kitab perikop ini merupakan seruan untuk memuji TUHAN Allah dalam tempat kudus dan dalam cakrawalaNya yang kuat. Kata Haleluya merupakan kata Ibrani yang memiliki “Pujilah YHWH (TUHAN)”. TUHAN, Allah Pencipta dari segala sesatu yang tidak ada menjadi sesuatu yang ada dan indah; TUHAN, Allah yang kuasaNya yang tidak ada dapat disamakan dengan segala kuasa yang ada di dunia dan di segala tempat dan di segala waktu. Memuji TUHAN di dalam Tempat Kudus dan Cakrawala-Nya yang merupakan tempat Maha Kudus Allah, atau tempat berdiamNya Allah. Dalam kemah suci dan Bait Suci orang Israel selalu memberikan suatu ruangan tempat Yang Maha Kudus, sebagai tempat di mana Allah tinggal, dan akan berbicara dengan umat Israel melalui para imam, dan tidak ada seorang pun yang dapat memasuki ruangan ini kecuali para imam atau yang ditugaskan pada tempat itu. Itu berarti, tampak bahwa seruan ini merupakan seruan untuk memuji Allah di tempat Kudus-Nya yaitu di bait Suci, Yerusalem. Ditambah lagi bait Suci Yerusalem bagi umat Israel merupakan suatu tempat pertemuan manusia (yang dibumi) dengan TUHAN yang bersemayam dalam Sorga, tempat yang Maha Kudus, yang tidak diciptakan oleh tangan, tenaga atau pikiran manusia.
            Mengapakah kita memuji TUHAN? apakah dengan tidak memuji TUHAN, maka TUHAN akan kehilangan kemuliaan kuasa dan kemuliaan namaNya atau TUHAN haus akan pujian? Sama sekali tidak. Tetapi kita melihat ay. 2 kita  diajak memuji TUHAN karena TUHAN layak untuk dipuji. Pujian manusia terhadap manusia adalah pujian kefanaan dan tidak kekal, akan tetapi pujian kepada Allah adalah pujian kekekalan karena Allah sendiri adalah kekal. Memuji TUHAN, karena keperkasaanNya dan kebesarannya yang hebat. Apabila kita melihat dalam pengakuan iman sang pemazmur dalam Mazmur 82, dimana TUHAN, Allah Israel yang mengatasi segala allah atau ilah yang diperallahkan atau yang diperilahkan oleh dunia dalam kepentingan hidupnya. Allah berkuasa atas segala allah yang disembah oleh dunia ini, dan tidak ada satu allah di dunia ini yang dapat menyamakan kuasa atau kebesarannya dengan TUHAN, Allah Israel. Mazmur 104, adanya pengakuan iman bagaimana Allah dengan kuasa dan kebesarannya dalam menciptakan dunia ini dan banyak mazmur lainnya yang mengakui dan memuji kuasa atau pun kebesaran TUHAN, Allah Israel. Memuji manusia dengan kelebihannya memiliki batas, ketika orang lain dapat menyamai kelebihannya atau pun melebih kelebihannya, maka pujian itu tidak lagi miliknya. Akan tetapi, Allah dengan kuasa dan kebesaranNya yang tidak dapat disamakan dengan kuasa atau kebesaran allah dunia ini.
            Pada ayat 3 – 5 jelas disuarakan atau diserukan memuji TUHAN dengan berbagai alat musik dan berbagai tarian. Pemakaian alat musik dan tarian dalam memuji TUHAN tidak lah menjadi suatu masalah jika dalam pemakaian itu tepat guna. Tidak menjadi patokan harus alat musik yang bagaimana atau jenis tarian yang mana dipakai dalam memuji TUHAN, tetapi yang terpenting adalah pemakaian alat musik dan tarian itu haruslah dalam suasana atau situasi hormat atau sopan dalam memuji TUHAN. semua alat musik yang disebutkan dalam ayat 3 – 5 pada perikop inii merupakan alat musik yang sering dipakaikan untuk menyambut yang dihormati atau seorang raja dalam pakaian kerajaannya yang menujukkan kemuliaan dan kehormatan kerajaannya, sehingga setiap orang yang ada dalam kerajaannya menyembah dan mematuhi perintah raja. Demikianlah halnya umat Israel dalam memuji TUHAN, Allah. Tidak cukup dengan ucapan dalam pemujian tetapi harus juga terdapat hati yang penuh sembah dan mematuhi apa yang TUHAN firmankan kepada umat-Nya.
            Hendaklah semua yang bernafas memuji TUHAN (ay. 6). Ungkapan ini menyatakan tidak hanya manusia saja yang memuji atau mengakui kebesaran atau kuasa TUHAN yang tidak terbatas. Segala yang bernafas, segala makhluk yang bertumbuh, makhluk yang bergerak, makhluk yang hidup memuji TUHAN. Pada ayat ini merupakan ungkapan akan keutuhan ciptaan yang memuji dan mengakui akan kuasa dan kebesaran TUHAN, Semesta Alam dan segala isinya. Manusia yang merupakan bagian dari ciptaan Allah bersama dengan bunga-bunga, pepohonan, binatang dan seluruh makhluk memuji TUHAN dalam kuasa dan kebesaran TUHAN. segala makhluk juga mencakup kepada seluruh bangsa-bangsa, semua manusia (manusia kaum marjinal maupun manusia kelas satu atau orang bangsawan) ikut juga dalam memuji TUHAN. Tidak ada lagi batasan tuan atau hamba, miskin atau kaya, yahudi atau yunani, laki – laki atau perempuan, anak-anak atau pun orang tua, semuanya berseru “Halleluya” Pujilah TUHAN.

Implikasi Nas
            Masih banyak halangan – halangan yang terjadi terhadap umat Kristen dalam memuji TUHAN, Allah. Banyak gereja diancam atau bahkan dihancurkan oleh karena seruan memuji TUHAN, Allah. Akan tetapi sangat perlu umat Kristen atau pemimpin ibadah Kristen intropeksi diri terhadap cara pemujian kepada TUHAN. dalam ibadah umat Israel, ada saatnya bangsa atau umat itu bersorak-sorak mememuji TUHAN sebelum ibadah dilaksankan, artinya sorak-sorak umat itu merupakan suatu pengantar dan sukacita akan datangnya sosok yang Kudus dan yang patut disembah dan didengarkan PerintahNya dan dilakukan, dalam hal ini TUHAN, Allah. Dan setelah Ibadah (devotion) umat itu tidak ada lagi yang bersorak-sorak, atau ribut. Seluruh umat akan khusuk dan tentram mendengarkan Allah berfirman melalui para imam, dan umat berdoa memohon berkat yang dipimpin oleh imam. Selama devotion terjadi, umat akan tentram dan penuh khusuk bertemu dan bersekutu dengan TUHAN.
            Dalam hal pemakaian alat musik, seluruh alat musik dan tarian bisa dipakai sejauh semuanya itu dialamatkan untuk pemujian kepada TUHAN, Allah dan dilaksanakan dalam sikap hormat atau sopan, tidak asal. Dengan pemakaian alat musik maupun dengan tarian kiranya dapat semakin mendekatkan atau semakin memperkenalkan kuasa dan kebesaran Allah dan dengan itu kita menjadi sujud di hapan Allah di tempatNya yang Kudus, dalam hal sekarang adalah gereja. Di tanah batak, dikenal dengan alat musik tradisional ogung sabangunan dalam berbagai tortor, semuanya itu dapat dipakai dalam pelaksanaan Ibadah, sejauh itu dipakai hanya untuk penyembahan kepada TUHAN, Allah kita. Tidak lagi terperangkap dengan paham barat yang hanya memakai alat musik barat (organ, terompet, drum atau alat musik barat lainnya). Pujilah TUHAN dengan budaya batak, pujilah TUHAN dengan budaya melayu, dalam berbagai budaya, etnis, bahasa, dan berbagai status kehidupan, pujjilah TUHAN, karena TUHAN layak dan patut untuk dipuji dan disembah.  
            Sekarang akhir dari implikasi Nas ini, apakah yang menjadi motivasi kita memuji TUHAN? sebagai umat yang telah diselamatkan dan yang telah ditebus oleh TUHAN, Allah melalui PutraNya Yesus Kristus, sudah selayaknya untuk memuji TUHAN. Memuji TUHAN dengan kuasa dan kebesaranNya penuh dengan keajaiban. Sungguh berbahagialah orang yang selalu memuji TUHAN dalam hidupnya, karena dalam pujian itu, ia mandapatkan harapan dan pengakuan akan kuasa Allah yang tidak terbatas dan yang kekal, dan dengan itu ia menjadi kuat menjalani hidup dalam kekuatan dan kuasa Allah yang kekal itu.

Nyanyian Kidung Jemaat

  1. 03: 1 + 3 – 4
  2. 33: 1 – 2
  3. 388: 1 + 3
  4. 457: 2 + 4
  5. 341: 1.......
  6. 367: 3 + 5
  7. 392: 1.....