DANIEL PANE

SELAMAT DATANG DAN MENIKMATI YANG TELAH DISAJIKAN

Rabu, 26 Februari 2014

Jamita minggu Estomihi, 02 Maret 2014



BAHAN JAMITA
MINGGU ESTOMIHI
Minggu, 02 Maret 2014
Ev.: Mateus 17: 1 – 9; Ep.: 2 Musa 24: 12 – 18 (17); Patik I – X
Pdt. Daniel Bonardo Pane, S.Th.
 
UNANG HO MABIAR, TANGIHON MA IBANA

Patujolo
            Aut sugari disungkun tu ngolunta, piga leleng ma adong tingkinta marsaor rap dohot Jahowa marhite tangiang martimbangkon marsaor rap dohot angka dongan? Piga leleng ma adong tingkinta manghatai rap dohot Jahowa marhite tangiang martimbanghon angka ulaonta di ganup ari? Nunga torop be halak tarutama hala Kristen ariarina marhapatean tu halojaon, jala na boi patubuhon ungutungut, jala sai mangangguhi hinorhon ni hansit ni ngolu dohot loja ni ngoluna. 24 jom sadari tingkinta ganup ari, piga leleng ma tingki pasahathon diri tu Jahowa.
            Turpuk jamit on manosohon tu halak na satia tu Jahowa marhite Jesus Kristus, ringkot do adong tingki laho marsaor rap dohot Debata na Badia i, paluahon satongkin parungkilon manang sipingkiron di portibi on, jala pajumpang tu Ibana na sun Badia. Alai ndada na mandok asa halak Kristen lari sian parungkilon manang na masa di portibi on, alai boha do halak Kristen naung mananda jala manghilala hamuliaonni Debata marhite tangiang mangadopi ragam na masa di ngoluna; monang sahat ro di ujungna, jala taruli di tumpal na pinasahat tu na satia jala manahan ro di ujungna.

Hatorangan ni Turpuk
            Turpuk jamita on dipabotohon do Jesus rap dohot 3 siseanNa, Petrus (Kefas); Jakobus, Johannes nangkok tu dolok na timbo (ay. 1). Di ayat on dolok di pangantusionnasida uju i, ima inganan Na Sun Badia, inganan na dame jala sonang, dao sian ragam na masa, dao sian angka habisingon. Ayat on pabotohon Jesus rap dohot 3 siseanNa i ruar satongkin sian ulaon hasomalonna, ruar sian panghobasionna ganup ari asa martangiang. Jesus mamboan 3 siseanNa tu inganan na dame dohot sonang asa laho marnida hamuliaon ni Debata nang pe ndang diboto angka sisean ni angaka na naeng masa di dolok i. Alai hombar tu pangantusion na masa uju i, molo diboan tu dolok marlapatan do i mamboan mandongani Jesus laho martangiang, jala pajumpang tu Ibana Na Sun Badia (Jahowa Debata).
            Jesus martangiang. Di tingki na martangiang Jesus masa ma na so hea masa manang diida angka siseanna. Jesus singkop jala gok hamuliaon i Jahowa, Debata. BohiNa marsinondang songon mataniari (ay.2). Hamuliaon ni Debata na so marharoroan sian portibi on, alai na ro sian Ama i sandiri tu portibi on. Lapatanna, portibi on gabe inganan hasonggopan hamuliaon ni Jahowa, Debata na mamboan angka haimbaruon manang panghilalaan na marasing, isarana adong panghilalaan na dame dohot sonang..
            Di na ro hamuliaon ni Jahowa songon na niida angka sisean, diida angka sisean ma si Musa dohot si Elia (Eli) (ay.3) ima dua halak na mansai bolon goarna di halak Israel. Musa dohot Elia ima tokoh haluaon Israel na maradu maradophon angka malim ni debata sileban patuduhon hagogoon ni na disombanasida (2 Musa 7: 8 – 13; 1 Rajaraja 18: 20 – 46). YHWH (Jahowa) marhite si Musa paluahon halak Heber (ima Israel nuaeng) ruar sian parhatobanon ni Mesir, jala marhite si Musa Jahowa papatarhon hamuliaonNa na mangudut tu mangalehon 10 patik (TORAH) dung gabe malua nasida (ida 2 Musa – 5 Musa). Alai Musa ndang sahat tu Kanaan.
            Elia (Eli) ima tokoh haluaon ni Israel sian ugamo ni Fenesia. Uju i Israel Utara na diuluhon ni raja Ahab mambuat boru ni raja Sidon na sian Fenesia ima si Izebel, jala si Izebel mamboan na disombana tu Israel Utara (ugamo na manomba Ba’al). masa ma 2 panombaon ni Israel Utara, na mambahen halak Israel alang haporseaonna tu Jahowa, alang tu Ba’al.  Hamuliaon ni Jahowa patar ma marhite si Elia na maralo angka panurirang/ malim ugamo Ba’al marhite pangidoan haroro ni udan. Ujungna, angka panurirang Ba’al talu, jala nasida dibunu jala diponggol ulunasida i. Elia ima tokoh haluaon Israel na so mate. Ibana na manaek tu surgo di bagasan hamuliaon ni Jahowa jala diida si Elisa siseanna.
            Musa dohot Elia ima tokoh na mandapot hamuliaon ni Jahowa. Jala marhite nadua i, Jahowa papatarhon hamuliaonNa tu jolma humaliang, inganan hamuliaonNa i jala patuduhon Ibana do Debata, Pargogo na so hatudosan, manaluhon sude ragam hagogoon na masa di portibi on. Marhite turpuk on Musa dohot Elia manghatai tu Jesus. Alai turpuk on ndang paboahon aha do na dihatahonnasida disi. Molo itaida di Lukas 9: 28 – 36, panghataionnasida ima taringot angka na masa tu Jesus Kristus di Jerusalem jala ingkon masa do i hombar tu na disangkapi Jahowa, Ama i tu Ibana. Molo itaadophon tu andorang so turpuk on, adong ma hadomuanna, ima taringot na dipaboa Jesus do taringot parsitaononNa tu angka sisean.
            Marnida haulion hamuliaon ni Jahowa i, Petrus pintor mandapothon Jesus jala didok asa panjongjonghonna di inganan i 3 sopo (ay. 4), ima tu si Musa, tu si Elia dohot tu Jesus. Ndang diboto si Petrus dope nian lapatan na diidana i, alai boi do pandokhon on ni si Petrus asa hot ma nasida mian di inganan na uli i. GANUP DIPAPATAR JAHOWA HAMULIAONNA, NDADA ASA MIAN MANANG SO HALAK NA MANDAPOT HAMULIAON ALAI INGKON DO DIUDUTI TU PANURUON JALA NDANG NA SO. Dung didok si Petrus hatana i, tompu ma ro ombun manghuphupi nasida na di inganan i jala adong soara: “on ma Anak haholonganHu, tu Ibana do lomo rohangku, sai tangihon ma Ibana”. Hata on ima panuruon asa manangihon Ibana (ingkon adong do parange unduk dohot roha na olo mangoloi jala manangihon Ibana). Hata on paandaphon, Jesus tutu do Anak ni Jahowa, jala marhite Ibana sangkap haluaon ni Jolma sian hamataean alani dosanasida, alai torop do jolma ndada mananda jala manulak Ibana.
            Mambege suara i, mabiar do angka sisean i jala marsinggang manomba (ay.6). hamuliaon ni Jahowa marhite ombun i maboan hamuboan na masa tu angka sisean jala mamboan panandaion dirinasida maradophon hamuliaon ni Jahowa. Mabiar na didok dison, ndada mabiar alana marnida na ngeri. Mabiar dison marlapatan adong panandaion diri maradophon hamuliaon ni Jahowa i, jala tubu parange marsomba tu Ibana. Marnida na masa i, Jesus manuru nasida asa hehe jala unang mabiar (ay. 7). Panuruon on marlapatan na adong dope na ringkot sihobasan di ngolu on. Manuru asa mulak muse tu ragam angka panghobasion di ragam angka parange dohot na masa di ngolu on, mulak manghobasi torop halak na sai manghasiholi haroro ni Jesus laho marbarita na uli jala patupa halongangan. Dung i, ditaili nasida dompak ginjang, sasada Jesus nama dapot nasida disi (ay.8).
            Dung i, tuat ma nasida. Dipardalanannasida na tuat i, dipatihi Jesus do asa sude na diida angka sisean i na so jadi paboahon tu manang ise pe na ni idanasida, saleleng so hehe dope Anak ni Jolma i sian na mate (ay.9). Di pangantusionnasida, haroro ni si Elia ima haroro andorang so ro dope Mesias (hombar tu Maleakhi 4: 5). Elia na ro mamboan haimbaruon tu saluhutna (ay. 10). Jesus paandaphon Elia nunga ro, alai ndang ditanda jolma i ibana jala dibahen jolma i do tu ibana hombar tu giot ni roha ni jolma i. Hombar tu panurirangon ni Maleakhi i, haroro ni si Elia ima mangungkap dalan tu Mesias. Nunga patar be i di diri ni si Johannes pandidi. Hombar tu na dibahen jolma i tu Johannes pandidi, songon i do na naeng masa muse tu Anak ni Jolma i (ay. 11 – 13).

Refleksi – Theologi
            Na masa di Jesus on didok do i dohot hata “transfigurasi Jesus Kristus” na marlapatan adong hamuabaon na mansai tandap di Jesus Kristus. Boha do halak Kristen nuaeng na mandok jala marhatopothon dirina siihuthon Kristus? Adong do na boi siputikhonta na mansai ringkot itahangoluhon di ngolunta on:
  1. Adong ma nian tingki satongkin ruar sian angka ulaon ganup ari, parungkilon, jala adong tingki na dame. Ndang na mandok ruar saleleng na, alai ringkot do adong situasi na dame dipanghilalahon ditonga ulaon ganup ari di ngolu on.
  2. Di na dame i, disi ma tingki pajumpang tu Ibana na Sun Badia marhitehite tangiang. Hibul rohanta, tondinta pajumpang tu Ibana na Sun Badia i, Jahowa Debata di bagasan haporseaon di Jesus Kristus.
  3. Manghilalahon hamulioan ni Jahowa ndada ingkon songon na masa di turpuk on. Alai manghilalahon hamuliaon ni Jahowa ima adong hamubaoon na mansai andap di bagasan dirina. Hamubaon na manghorhon togu haporseaon, pos ni roha, dohot parange na unduk tu Ibana.
  4. Hamubaon na masa i, ndada asa mandok ruar saleleng na di ngolu siapari. Alai boha asa hamuliaon ni boi patar muse di ngolu siapari. Perubahan itu tidak mengajak untuk lari dari masalah, lari dari kehidupan yang nyata. Tetapi bagaimana orang yang menerima perubahan itu dapat melanjutkan kehidupannya dan memenangkan setiap masalah atau persoalan hidupnya.
  5. Ganup dipapatarhon Jahowa hamuliaonNa, disi ma adong panuruhon. Songon soara na dibege angka sisean: “tangihon ma Ibana”. Panuruhon laho manangihon jala unduk di hataNa. Hibul ngolunta ingkon ngolu na manangihon jala ngolu na unduk tu hataNa.
  6. Anak ni Jolma ingkon marsitaonon, mate jala hehe jala mandapot hamuliaonNa sian Jahowa, Ama na marsuru Ibana. Ibana na ditulak jolma jala marsilomo tu Ibana hombar tu giot ni dagingna. Molo songon i do na masa tu Anak ni Jolma i, hita pe angka siseanna ndang boi malua sian i. Hinorhon ni hatigoran dohot ulaon na denggan hombar tu hata ni Debata, gabe ditulak hita sian parsaoran. Marbisuk ma hita gabe halak siihuthon Kristus. Boha, boi do hita manahan manang gabe na so do hita? Turpuk jamita on paingothon hita: UNANG MABIAR: tangihon ma Ibana na hinorhon ni dosam jala paluahon ngolum sian hamatean gabe Ibana singkat na i saluhutna, jala saluhutna i sangkap haluaon do na pinatupaNa tu ngolum; tangihon ma Ibana na paluahon hosam dohot ngolum.
  7. Di minggu on, ganup halak Kristen (khususna Katolik dohot Huria Lutheran) masuk ma tu tingki-tingki parsitaonan ni Jesus (na didok masa pra-paskah) na dibungka sian Rabu Abu, 05 Maret 2014 sahat tu Paskah 20 April 2014. Di ariari sitaonon i, ingkon boi itapelehon manang italehon tingkinta satongkin marsaor dohot Ama i marhite tangiang, marhuria, dohot angka punguan partangiangan, alai ndada holan di ari sitaonon i, alai ganup ari ma. marhite tingki pra-paskah on diadphon do hita mananda angka hagaleonta di sangkap haluaon ni Jahowa. Jala marhite i dipargogoi ma hita asa manahan hita di haporseonta di ragam ngolu on.


Angka Ende Minggu Huria:
  1. 18: 1 – 3
  2. 174: 1 – 2
  3. 193: 1 + 3
  4. 28: 1 – 2
  5. 149: 1....
  6. 121: 1 + 6
  7. 256: 1..............

Sabtu, 22 Februari 2014

Bahan Khotbah Minggu Estomihi, 02 Maret 2014



BAHAN KHOTBAH
MINGGU ESTOMIHI
Minggu, 02 Maret 2014
Ev.: Matius 17: 1 – 9; Ep. 2 Musa 24: 12 – 18 (17); Patik I – X
Pdt. Daniel Bonardo Pane, S.Th.

“JANGAN TAKUT, DENGARKANLAH DIA”
Pendahuluan
            Menjadi seorang pengikut Kristus tidak cukup hanya mengenal siapa dan bagaimana sosok yang diikuti. Tetapi perlu diketahui bagaimana ujungnya nanti menjadi pengikut sosok tokoh itu; serta adanya sikap melakukan perintah yang merupakan bagian akan ketaatan dan menjadikan sosok tokoh itu menjadi teladan di dalam hidupnya. Hal ini tentunya begitu sangat sulit bagi orang Kristen yang imannya bagaikan iman suam-suam kuku, yang belum teguh imannya, yang akhirnya mereka itu murtad, atau bahkan gampang putus asa. Terutama dalam kehidupan saat ini yang begitu banyak ditawarkan akan keindahan – keindahan dunia ini. Sehingga orang – orang yang memiliki iman yang setengah – setengah mengalami kebingungan bagaimana melihat keindahan kemuliaan Allah di tengah – tengah tawaran keindahan dunia ini.
            Akan tetapi nas khotbah ini tidak mengarahkan setiap orang yang setia kepada Allah dalam iman akan Yesus Kristus bahwa perlu sekali sejenak memberikan waktu bertemu dengan Dia Yang Mahakudus, melepaskan sejenak kesibukan dan kepenatan dunia ini, dan masalah dunia ini dan secara khusuk berdoa kepada Dia Yang Mahakudus namun,  mereka tidak berarti berhenti dengan berdiam diri; mengeluarkan dirinya dari masalah dunia dan pergumulan dunia; atau bahkan melepaskan pergumulannnya dunia menantikan atau untuk melihat kemuliaan Allah. Jika demikian bagaimanakah penyataan Kemuliaan Allah dalam Yesus Kristus itu dapat nyata dalam kehidupan saat ini? Itulah yang akan tampak dalam penjelasan nas khotbah dalam perikop ini.

Penjelasan Nas
            Dalam perikop ini, Yesus dan murid-muridNya, Petrus, Yakobus dan Yohannes saudaranya untuk naik ke sebuah gunung yang tinggi (ay. 1). Dalam ayat ini, gunung dalam tradisi mereka sebagai tempat berdiamnya yang Mahakudus, tempat yang tenang, jauh dari keramaian dan keributan. Hal ini berarti Yesus mengajak 3 muridNya untuk keluar sejenak dari keramaian, keluar sejenak dari pelayanan sehari – hari, untuk berdoa. Yesus mengajak ke 3 muridNya dalam suasana kedamaian dan ketentraman untuk melihat kemuliaan Allah walaupun para murid tidak mengetahui sebelumnya apa yang akan terjadi di gunung itu, yang mereka ketahui berdasarka tradisi, bahwa Yesus akan berdoa di atas gunung, menghadap Dia yang Mahakudus.
            Proses berdoa pun berlangsung. Dalam proses berdoa terjadi sesuatu yang bisa jadi tidak pernah dilihat oleh para murid sebelumnya. Yesus penuh dengan kemuliaan Allah, bercahaya seperti matahari (ay. 2). Kemuliaan Allah yang tidak datang dari dunia, tetapi kemuliaan Allah yang datang dari Allah dan masuk dalam dunia. Dunia menjadi tempat datangnya kemuliaan Allah yang berdampak pada perubahan yang begitu terang dan semua yang ada di sekitar tempat Kemuliaan Allah itu melihat dengan jelas kemuliaan Allah yang tampak itu. Sungguh berbahagianya dunia ini menjadi tempat penyataan Kemuliaan Allah.
            Dalam kemuliaan yang dilhat para murid itu, tampaklah Musa dan Elia. Musa dan Elia (ay.3) merupakan tokoh besar pembebasan bagi orang Israel. Kedua tokoh itu berhadapan dengan tokoh – tokoh yang bertarung memperlihatkan kehebatan dari yang mereka sembah dan yang mereka miliki (Kel. 7: 8 – 13; 1 Raja – raja 18: 20 – 46) melalui peristiwa terjadi di dalamnya. YHWH melalui Musa membebaskan orang Ibrani yang kemudian menjadi Israel keluar dari tanah perbudakan Mesir, dan melalui Dia Allah menyatakan kemuliaan-Nya yang berlanjut pada pemberian janji dalam 10 Torah/ Taurat (10 Perintah) dalam status kemerdekaan bagi bangsa itu (lih. Kitab Keluaran – Ulangan). Namun Musa, tokoh besar Israel itu mati dan tidak ikut sampai ke Kanaan.
Elia merupakan tokoh pembebasan Israel dari pengaruh bangsa Fenesia, dimana ketika itu raja Ahab menikah dengan seorang Fenesia (putri Raja Sidon (Fenesia), Izebel sehingga keagamaan bangsa Israel Utara yang tidak terlepas dari pengaruh keagamaan Fenesia. Kemuliaan Allah tampak ketika Elia menantang para nabi agama Fenesia dalam hal pemberian korban untuk kedatangan hujan. Akhirnya para nabi Baal (dewa yang disembah bangsa Fenesia) kalah, dan mereka dibunuh. Elia dalam kehidupannya tidaklah mati, ia justru naik ke Sorga dalam kemuliaan YHWH, Allah Israel yang disaksikan oleh Elisa, murid dan penggantiNya.
 Kedua tokoh tersebut telah mendapatkan kemuliaan Allah dan melalui kedua tokoh itu, Allah menyatakan kemuliaanNya kepada orang – orang di sekitar itu bahwa Dialah Allah yang penuh kuasa, yang mengalahkan semua sihir dan allah dunia ini. Dalam nas ini dikatakan bahwa Musa dan Elia sedang berbicara kepada Yesus namun tidak dituliskan apa yang dibicarakan mereka. Namun dalam Lukas 9: 28 – 36 bahwa pembicaraan mereka tentang tujuan kepergian Yesus yang akan digenapiNya di Yerusalem. Dengan ini tampak jelas adanya hubungan perikop ini dengan pasal sebelumnya, dimana Yesus memberitahukan tetang penderitaanNya kepada para muridNya.
Melihat keindahan Kemuliaan itu, Petrus langsung berkata kepada Yesus untuk mendirikan tenda (ay. 4). Petrus tidak mengetahui apa maksud dari penyataan itu, tapi yang ia inginkan agar mereka tetap tinggal di tempat itu karena tempat itu telah mendapatkan kemuliaan Allah. SETIAP YHWH (TUHAN) MENYATAKAN KEMULIAAN-NYA MAKA ITU BERLANJUT DENGAN PENGUTUSAN, DAN TIDAK BERDIAM. Tiba – tiba turunlah awan yang terang menaungi mereka dan adanya suara (ay. 5), : “Inilah Anak yang Kukasihi, kepada-Nyalah aku berkenan, dengarkanlah Dia”. Perkataan ini merupakan suatu bentuk perintah untuk mendengarkan Yesus (diperlukan ketaatan, dan kepatuhan). Perkataan ini merupakan penegasan bahwa Yesus benar – benar Anak Allah, dan melalui-Nyalah Allah menyatakan karya keselamatan untuk pembebasan manusia itu dari keberdosaanmereka, namun banyak orang tidak mengenal dan menolak Dia.
Mendengarkan itu, mereka ketakutan dan sujud (ay. 6), kemuliaan Allah itu membawa sikap kepada para murid mengenal diri mereka diperhadapkan dengan kemuliaan Allah, dan ketakutan yang terjadi di sini tidaklah ketakutan melihat sesuatu yang mengerikan, tetapi suatu bentuk kegaguman melihat dan merasakan kemuliaan Allah,sehingga mereka pun sujud menyembah Dia. Melihat itu Yesus menyuruh mereka untuk berdiri, dan jangan takut (ay.7). Seruan ini berisikan bahwa masih ada yang perlu dilakukan dan dilaksanakan dan mengarahkan untuk kembali dalam keramaian, dan pada pelayanan lainnya bagi orang – orang yang merindukan kehadiranNya. Setelah para murid mengangkat muka mereka, mereka hanya melihat Yesus (ay. 8).
Setelah itu, mereka pun turun. Ketika mereka turun, Yesus berpesan agar semua pengelihatan itu jangan mereka ceritakan kepada seorang pun sebelum tergenapi semuanya (ay. 9). Dalam tradisi mereka Kehadiran Elia itu merupakan kehadiran yang mereka harapkan sebelum Mesias datang (sesuai Nubuat Maleakhi 4: 5). Elia yang datang membawa perubahan yang hebat bagi bangsa itu dan pemulihan akan sesuatu (ay.10). Yesus menegaskan Elia telah datang, tetapi orang tidak menenal dia dan memperlakukannya menurut kehendak mereka sendiri. Dalam tradisi sesuai dengan nubuat Maleakhi 4: 5) bahwa kehadiran Elia merupakan perintis, dan pembuka jalan bagi Mesias. Hal itu sudah nyata dalam diri Yohannes Pembabtis. Seperti yang mereka lakukan kepada Yohannes Pembabtis, demikian jugalah yang akan terjadi kepada Anak Manusia itu (ay. 11 – 13).

Refleksi Teologi
            Peristiwa yang terjadi pada Yesus Kristus dalam istilah teologi disebut dengan peristiwa “Transfigurasi Yesus Kristus”, yang berarti adanya perubahan yang sangat signifikan dan jelas. Bagaimanakah umat Kristen saat ini yang mengakukan dirinya dan menyatakan dirinya sebagai pengikut Kristus? Dari penjelasan perikop khotbah tersebut ada beberapa hal yang sangat penting diperhatikan dan dihidupi:
  1. Perlu adanya waktu sejenak keluar dari kesibukan, pekerjaan rutinitas, pergumulan dan adanya waktu mencari suasana yang hening dan damai.
  2. Dengan memberikan suasana yang hening dan damai, di situlah waktu untuk menghadap Yang Mahakudus. Totalitas waktu dan suasana ketika itu adalah untuk menghadap Yang Mahakudus.
  3. Merasakan kemuliaan Allah tidak harus seperti apa yang terjadi pada Yesus Kristus dengan cahaya seperti matahari, tetapi yang terpenting adalah adanya perubahan yang signifikan dan jelas dalam diri sendiri.
  4. Perubahan itu tidak mengarahkan kita kepada keluar untuk selamanya dari kehidupan nyatak, tetapi bagaimana perubahan itu dapat nyata dalam kehidupan yang nyata. Tidak menjadi lari dari kehidupan nyata, tetapi bagaimana memilii paradigma dan perubahan sikap dalam kemuliaan Allah dalam kehidupan yang nyata.
  5. Setiap Allah menyatakan kemuliaanNya, maka itu berlanjut kepada pengutusan. Sama seperti suara yang didengarkan oleh para murid: “dengarkanlah Dia” pengutusan untuk mendengar yang berlanjut pada ketaatan dan kepatuhan mendengarkan firman-Nya.
  6. Anak Manusia harus menderita, mati dan bangkit yang kemudian mendapat kemuliaan-Nya dari Allah, Bapa yang mengutus-Nya. Ia ditolak dan diperlakukan seperti kemauan orang-orang yang tidak mengenal Dia. Jika demikian, kita juga sebagai pengikutnya akan mengalami demikian. Apakah kita bertahan atau justru berhenti? Siap ditolak dan diperlakukan seperti kemauan orang – orang yang menolak Anak Manusia. Jangan Takut, tetap dengarkan Tuhanmu. Dengarkanlah Dia yang telah menebus hidupmu; dengarkanlah Dia yang karena engkau Dia menderita, dan mati kemudian bangkit, dan itu semuanya rancangan keselamatan Allah lakukan untukmu; dengarkanlah Dia yang telah menyelamatkanmu.
  7. Di mulai minggu ini umat Kristen (secara khusus Katolik, Lutheran) akan memasuki masa – masa pra-paskah (Rabu abu, 05 Maret 2014) sebagai bentuk pengenangan tentang masa – masa penggenapan karya Keselamatan Allah dalam Yesus Kristus. Dengan ini kita diarahkan untuk mengenal kelemahan kita dalam rencana keselamatan Allah, yang Allah sendiri lakukan di tengah berbagai konteks kehidupan ini. Seperti Kristus telah ditolak oleh banyak orang, demikianlah kita akan siap untuk ditolak oleh orang – orang yang tidak mengenal Kristus, tetapi tetaplah dengarkan Dia, Anak Allah yang menanggung dosa dunia. Amin.



Angka Ende / Nyayian
  1. 18: 1 – 3
  2. 174: 1 – 2
  3. 193: 1 + 3
  4. 28: 1 – 2
  5. 149: 1.........
  6. 121: 1 + 6
  7. 256: 1.......

Kidung Jemaat:
  1. 2: 1 – 3
  2. 29: 1 + 3
  3. 33: 4 + 5
  4. 400: 1 – 2
  5. 340: 1....
  6. 295: 1 – 2
  7. 341: 1.....

Rabu, 12 Februari 2014

BAHAN JAMITA MINGGU SEXAGESIMA, 23 Februari 2014



BAHAN JAMITA
MINGGU SEXAGESIMA
Minggu, 23 Februari 2014
Ev.: Psalmen 119: 33 – 40; Ep.: 1 Korint 13: 10 – 13 (13); S.Patik: Parjamita 12: 13

by. Pdt. Daniel Bonardo Pane, S.Th.

HANGOLUHON MA PATIK DOHOT ATURAN NI JAHOWA!

Patujolo
            Nunga maol be jumpangan jolma sadari on na olo manangihon jala mangulahon poda manang aturan tarlumobi tu poda manang aturan ni Jahowa. Molo hirahira ndang mamboan hauntungan manang ndang hombar tu na dihagiothonna pintor dialo do poda dohot aturan i. Nunga torop be jolma holan mangalului hasonangan tu dirinan nang pe maralo di angka aturan naung diaturhon manang poda na naung dipodahon. Jala molo boi di torop jolma saonari on, unang pola adong be aturan manang poda asa bebas sebebasna, na marhapatean tu jolma barbar, jala gabe marlomolomo hombar tu na dihalomohonna ma jolma i jala gabe jolma na so maraturan be.
            Alai marasing do molo na diturpuk on, sahalak na daulat na sai tongtong manghasiholi dohot manghalungunhon jala manghangoluhon angka poda dohot aturan ni Jahowa, Debata na disomba. Mansai ringkot dope di ibana di angka poda manang aturan ni Jahowa.

Hatorangan turpuk
            Psalmen 119, ima bindu na umtorop ayat di bagasan, pola sahat 176 ayat isina. Turpuk jamita on ima ponggol na palimahon sian 22 ponggol di bindu on. Psalmen 119 marisihon do taringot tu panghilalaan ni sahalak na daulat marsaor tu angka hata dohot patik ni Jahowa. Dihilala parpsalmen on do mansai marhuaso do angka patik dohot aturan ni Jahowa di ngoluna. Ndang dipanghilalaanna songon na tarhurung manang gabe sompit panghilalaanna hinorhon ni patik dohot aturan ni Jahowa. Halak na unduk di angka patik dohot aturan ni Jahowa ima halak na rade mangalehon dirina dirahut uhum dohot aturan, jala rade ditopa hombar songon dia na dihalomohon na nampuna patik dohot aturan i. Ala Jahowa do na ampuna patik dohot aturan i, marlapatan halak na unduk di angka patik dohot aturan ni Jahowa ima hala na rade ditopa gabe hombar tu na dihalomohon Jahowa di ibana.  
Di tongatonga ni torop halak na so olo be mian di rahut dohot patik ni Jahowa, sahalak na daulat manuarahon taringot patik dohot aturan ni Jahowa na mansai dihalungunhonna. Boi do itaida pardaulatanna hombar tu na tarsurat di bindu 119 on. Ndang na na gabe dos be ibana sian angka jolma na so manghangoluhon manang olo mian di patik dohot aturan ni Debata. Sai na mauas do ibana di angka poda taringot dalan ni angka aturan ni Jahowa asa di radoti ro di ujungna (ay. 33). Ndang na asal mauas di angka aturan ni Jahowa i ibana, alai marudut do tu mangaradoti ro di ujungna na marlapatan sahat ro saleleng ibana mangolu. Sian on tangkas do boi idaonta na adong haradeon ni dirina asa unduk di angka patik dohot aturan ni Jahowa.
Mansai maol do mananda dia do aturan manang patik ni Jahowa, songon i do nang mangalapati aturan dohot patik i. Tung songon dia do malo manang bisuk ni jolma di portibi on ndang boi mangalapati aturan dohot patik i so ingkon Jahowa sandiri na patoranghon saluhutna marhite angka jolma na sinuruna. Alani di ayat 34 boi idaonta pangidoan ni halak na daulat on asa diparrohai ibana laho mangaradoti patikNa i, jala dihajonjonghon sian nasa roha. Jala sai diparnonohon ma tu ibana dalam balobung ni angka tona ni Debata, ai lomo do rohana disi (ay. 35). Ngolu ni parpsalmen on ima ngolu na manghalomohon angka patik ni Jahowa. Patik ni Jahowa i ma na mangajar jala patandahon angka hasalaan na diula ibana, jala marhite i boi ma muse mulak tu aturan. Aturan ni Jahowa i, ima paingothon taringot dalan na naeng silangkahononna dohot ulaon na naeng diulahononna.
Patik dohot aturan ni Jahowa patuduhon tudia do arah ngolu ni halak na manghasiholi patik dohot aturan i. alai ingkon ingot do hita, tu angka na pinalua do patik dohot aturan ni Jahowa, ndada tu halak na diparhatoban (songon turpuk jamita di Minggu, 16 Februari 2014 na salpu) na martuduhon hapatean ni ngoluna. Antong sai tusi ma dipaeleng roha ni halak na daulat di turpuk on, unang tu parhilangon (penipuan).
Adong do pandohan na mandok: “mata do mula ni dosa” (bdk. Mateus 6: 22 – 23). Molo na denggan do diida mata denggan do nang rohana di bagasan, molo hisar do mata tiur ma sude dagingna. Alai molo roa do matami, holom ma sude dagingmu. Parpsalmen di turpuk on pe mangidohon sai dipasalpu ma angka matana, unang marnida na so gabeak (hal yang hampa/ hal yang tidak berguna) ima na martudu tu pangulahon ni jolma na so marlapatan ala na sai holan mangalului hasonanganna na holan mangasahon gogo, parbinotoan, arta dohot lan na asing; jala na martudu tu ganup jolma na sai loja manguduti ngoluna alai ndang boi manghilala tonggi ni na niulana hinorhon i lojana i, sahat tu na matena pe ibana sai tongtong marnaloja alai ndang mandai parbue ni halojaonna i ima horong ni na so gabeak. Marhite aturan dohot patikNa i dapotan ngolu ma jolma na mian di ruhut dohot aturan ni Jahowa (ay. 37) (ida Jamita di Minggu, 16 Februari 2014).
Togu do sude patik dohot aturan ni Debata, jala na so tupa sega sada sian patik dohot aturan ni Jahowa. Songon i do bagabaga ni Jahowa tu angka halak na manghabiari Ibana di ngoluna (ay. 38). Marhite patik dohot aturan ni Jahowa na togu jala na hot, unang be adong holsoan taringot uhum dohot hatigoran ni Jahowa ala denggan do angka uhum ni Jahowa (ay. 39). Jala marhitehite hatigoran i mangolu ma jolma na mian jala na manghalungunhon angka patik dohot aturan ni Jahowa (ay. 40).


Refleksi Teologis
            Adong do na boi diputik sian hatoran ni turpuk on tu ngoluta sadari on:
  1. Ditonga ragam sipingkiron saonari dohot di ragam na masa di portibi on ingkon boi do rade ngolunta ditopa hombar tu hata ni lomo ni roha ni Jahowa, Debata marhite hata dohot aturan ni Jahowa na mian di bagasan Jesus Kristus unang ma gabe portibi on manopa ngolunta.
  2. Sai itasiholi ma patik dohot aturan ni Jahowa, ai ido hangoluan.
  3. Unang be paeleng roham dohot mata marnida angka na so marlapatan di portibi on (na so gabeak), alai paeleng ma roham tu angka aturan dohot patik ni Debata.
  4. Matua ditatap Jahowa do ganup halak na sai tongtong marsihohot manghalungunhon patik dohot aturan ni Jahowa, ai di bagasan i do adong bagabaga tu hangoluan dohot pos ni roha laho manguduti pardalanan ni ngoluna.
  5. Ulahon jala lapatima sude patik dohot uhum ni Debata, ndada mangasahon gogo, parbinotoan, manang arta dohot lan na asing, alai pangasahon ma Jahowa.  amen.



Angka Ende Minggu
  1. 303 : 1 – 3
  2. 425: 1 – 2
  3. 190: 1 – 2
  4. 25:   1 – 2
  5. 28:   1.....
  6. 277: 1, 3
  7. 30: 1......